Kyykyn ja mv harjoittelu

Keskustelua voimaharjoittelusta.

Valvojat: Tatu Karhu, Pekka Raiha, Ylläpito

Rasvafani
Viestit: 39
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 8:29 am

Kyykyn ja mv harjoittelu

ViestiKirjoittaja Rasvafani » Su Kesä 21, 2009 8:11 am

Terve,

Kyykyn ja maastavedon harjoittelu hivenen sotkee toisiaan. Olisikin hyvä kuulla kokemuksia näiden treenaamisesta. Harjoitteletteko kyykkyä ja mv:a samalla volyymilla (esim. peruskaudella 5x5 molempia samana päivänä)?

Rasvafani

Avatar
Eero
Aktiivi Jäsen
Viestit: 6208
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 7:46 am

ViestiKirjoittaja Eero » Su Kesä 21, 2009 10:40 am

Noista treenipäivyreistä voi saada jotain vinkkiä...

Rami-64
Vanha miäs Turust!
Viestit: 4679
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 10:36 pm
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Rami-64 » Su Kesä 21, 2009 10:43 am

Tähän tulee asiantunteviampiakin vastauksia, mutta laitetaan ketju alkuun kertomalla vain omasta treenistäni.

Ensinäkin johtuu kyykky- ja vetoleveydestäsi. Itse teen molemmat suht' kapealla. Kyykyn ja vedon treenit eivät sotke toisiaan vaan tukevat. Eli treenatessasi kyykkyä treenaat samalla vedon lihaksia ja päin vastoin.

Koska vetoa ei tarvitse treenata yhtä paljon kuin kyykkyä, teen itse tällä hetkellä siten, että treenaan molemmat samana päivänä - kyykkyssä teen mitä pystyn ja vedossa kevyempää sarjaa päälle. Kerran kierrossa (4vk välein) teen vedon pääliikkeenä ja silloin kyykky tulee kevyempänä apuliikkeenä. Tällä reseptillä molemmat ovat toistaiseksi kehittyneet - veto ehkä paremmin kuin kyykky. Tosin nuo kyykkyongelmat löytyvät lähinnä tekniikan puolelta.

Appelsiini
Aktiivi Jäsen
Viestit: 1079
Liittynyt: Ti Kesä 06, 2006 11:59 pm

ViestiKirjoittaja Appelsiini » Su Kesä 21, 2009 7:31 pm

Alkuun offtopic: Rami, kyllä sun kyykyissä on mun mielestä tekniikka jo riittävän hyvä, mutta parantamisen varaa löytyy selkeästi raakavoiman puolelta. Se näkyy sun raakakyykyssä ja siinä, että mitä oon videoilta kattonut, sulla näyttäisi olevan monesti hankaluuksia kontrolloida rautoja varusteilla. Sulla voi alkaa olla tänhetkiseen raakatulokseen nähden vermeistä hyötymisen potentiaali jo suht täynnä, eli voisi olla hyvä ottaa välillä "back to basics" -hommia kyykyssä. :wink: Tai oot vissiin viimeaikoina kyllä alkanutkin ottaa.

Sitten asiaan, muuten oon samoilla linjoilla Ramin postin kanssa, mutta jos väkerrät 5*5:ä sekä kyykyssä että vedossa, niin älä silloin ota niitä samana päivänä. Tulee rankempien reenien kanssa takuulla ongelmia ja sitten täytyy kesken "nousua" vaihtaa treenikiertoa. Toi 5*5 luultavasti toimii sulla molemmissa lajeissa hyvän aikaa, jos oot junnu ja aloittelija, mutta ota molemmille silloin oma päivänsä. Silloin voit paremmin keskittyäkin erikseen kumpaankin lajiin ja sehän on aloittelijalle tärkeää ihan teknisen oppimisenkin kannalta.


Palaa sivulle “Voimaharjoittelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa