Sivutaivutukset

Keskustelua voimaharjoittelusta.

Valvojat: Tatu Karhu, Pekka Raiha, Ylläpito

peesu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 412
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 8:03 pm

Sivutaivutukset

ViestiKirjoittaja peesu » Ke Heinä 08, 2009 8:23 am

Artikkeli http://www.voimaharjoittelu.fi/artikkel ... le_id=1558
on luettu läpi mutta mutta...
On sit näköjään niin vaikee liike mulle että en saa tota kylkiin tuntumaan :oops:
Kokeillut alataljassa, smith:ssä ja käsipainolla. Pienillä painoilla ja isoilla painoilla mut aina menee perseelleen.
Mites toi liikerata, kun siitäkin mulla on vähän ristiriitaista tietoa? Jotkut sanoo et se puoli jolla paino on ni venytys pidemmäks sille puolelle? Toiset sit taas sanoo et just päinvastoin...

Muutoinkin toi kylkien treenaus on mulle vaikeaa, kun ei oo oikein yhtään hyvää liikettä oppinut joka toimis ihan takuuvarmasti.
Olisko kellään jotain todella yksinkertaista kylkiliikettä "for dummies" että osais varmasti?

Ana
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 3659
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 5:07 pm
Paikkakunta: Harjavalta

ViestiKirjoittaja Ana » Ke Heinä 08, 2009 12:48 pm

Jos näkisin miten teet kyseiset liikkeet niin voisin neuvoa paremmin, mutta heitetään muutama asia ilmoille jotka saattaa unohtua tekiessä kylkiä. Taivuta pikkasen etuviistoon ja pidä lanto paikallaan. Älä päästä lantiota keinumaan edestaisin, jos näin käy on liikaa kuormaa käytössä.

Mulla toimii pitkät kuin lyhyetkin kylki liikkeissä. Vastuksena voi olla kässäri, tanko smitti, kumi... myös staattiset toimii ja niissä smith on oiva väline.
The weak will fall and strong remain - no pain, no gain

peesu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 412
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 8:03 pm

ViestiKirjoittaja peesu » Ke Heinä 08, 2009 1:43 pm

No mä meinasinkin et voi olla vaikee hakee ongelmaa näkemättä suoritusta. Mut tota lantioo mä en oo ollenkaan miettinyt. Voi olla että siinä jonkinmoista "sheikingsheikingelvisvatkausta" on ollut.
Täytyypä ens kerralla kokeilla ja kiinnittää siihen huomioo...
Nii ja noita staattisia pitoja en oo ees tullut ajatelleeksi kyseisessä liikkeessä. Ehkä toi vois parhaiten opettaa pienillä vartalon korjausliikkeillä että minneppäin se taivutus pitäis mennä että alkaa tuntumaan.
Pidot vissiin jotain 30-45s. luokkaa?

Rami-64
Vanha miäs Turust!
Viestit: 4679
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 10:36 pm
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Rami-64 » Ke Heinä 08, 2009 3:23 pm

Mitä kiloja kutsut isoiksi ja kuinka pitkä on pitkä sarja?

Itse otan kovimmat Smithissä 80-90kg painoilla (10 toistoa) ja pitkät sarjat 15-20 toistoa 50 kilolla ja hyvin menee perille :lol:

peesu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 412
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 8:03 pm

ViestiKirjoittaja peesu » Ke Heinä 08, 2009 5:54 pm

En tiedä tarkkaa kilomäärää kun ei noilta kokeiluilta jäänyt mieleen. Koko liike on semmoisessa turhautumisvaiheessa kun ei opi niin ei opi.
Sanotaan nyt kuitenkin niin että taljassa kokeillut lähteä niin kevyestä kuin voi ja edennyt painolevy kerrallaan siihen pisteeseen kun homma lähinnä tuntui enemmän vit***lta oman otevoiman kannalta eikä kylkien.

Mut mut... Ehkä se tästä. Ehkä mä jonain päivänä venksutan niin et polte kyljissä on sitä luokkaa et sukat pyörii jalassa.

Ana
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 3659
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 5:07 pm
Paikkakunta: Harjavalta

ViestiKirjoittaja Ana » Ke Heinä 08, 2009 6:08 pm

Staattisissa kannattaa tehdä eri mittaisia aika sarjoja. Välillä voi tehdä pienemmällä painolla pidempiä sarjoja ja päinvastoin. Itse tein joskus 3x10sek mahdollisimman isolla romulla. Jos nakit on heikoinlenkki niin sit vaan remmiä avuksi ja omana treeninä nakkijumppaa.
The weak will fall and strong remain - no pain, no gain

Anna
Aktiivi Jäsen
Viestit: 561
Liittynyt: Ke Marras 21, 2007 9:51 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Sivutaivutukset

ViestiKirjoittaja Anna » La Heinä 11, 2009 7:43 pm

peesu kirjoitti:Mites toi liikerata, kun siitäkin mulla on vähän ristiriitaista tietoa? Jotkut sanoo et se puoli jolla paino on ni venytys pidemmäks sille puolelle? Toiset sit taas sanoo et just päinvastoin...


Aina venytys treenattavaan lihakseen. Jos vastus (käsipaino, kumi, talja yms) on oikeassa kädessä, oikea kylki menee ruttuun kun vasen venyy (taivutat itseäsi siis painon puolelle) --> vasen kylki tekee töitä kun palautat itsesi suoraksi. Voit vaikka pitää vasenta kättä vyötäröllä ja tunnustella, löytyisikö työtä tekeviä lihaksia.

Avatar
Eero
Aktiivi Jäsen
Viestit: 6208
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 7:46 am

ViestiKirjoittaja Eero » La Heinä 11, 2009 8:46 pm

Kyl määkin neuvoisin tekemään kunnon venytys ja toiselle puolelle kova rutistus. Toistot 5-30 ja sarjojen määrä hiukan pienemmällä haitarilla... Käsipainolla, taljassa, kumeilla, smitissä ja yhdistelmä liikkeitä, kumi + käsipaino ja jne

kanto
Aktiivi Jäsen
Viestit: 407
Liittynyt: Ti Huhti 25, 2006 12:47 pm
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja kanto » Ma Heinä 13, 2009 3:12 am

Joskus voi kokeilla huvikseen myös käänteisenä, eli reverse versiona sivutaivutuksia. Eli pistää ylätaljaan yhden käden kahvan (ristitaljassa ei esim. Analla tai Eerolla varmasti riitä painopakka, ei riitä edes mulla) ja mahdollisesti jatkopala, jos ei vaijeria tunnu riittävän. Sitten siitä ote ja asento just sama, kuin sivutaivutuksissa, mutta painaa sitä kahvaa sivu/etureittä kohti, pitää käsivarren suorana, sillähän ei tietenkään tehdä mitään. Kokeilkaapa, on jännä variaatio. Niskasen Vellu neuvoi tämän joskus, kokeilin ja hyväksi havaitsin.

Niinno kumeilla voisi myös tuota käänteistä sivutaivutusta (olisiko sivurutistus hyvä nimi? :D ) varmaan tehdä. Pistää kumin jonnekin leuanvetotankoon vaikka kiinni, siitä ote ja eikun kylkirutistelemaan.

Avatar
Eero
Aktiivi Jäsen
Viestit: 6208
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 7:46 am

ViestiKirjoittaja Eero » Ma Heinä 13, 2009 8:52 am

kanto kirjoitti:Joskus voi kokeilla huvikseen myös käänteisenä, eli reverse versiona sivutaivutuksia. Eli pistää ylätaljaan yhden käden kahvan (ristitaljassa ei esim. Analla tai Eerolla varmasti riitä painopakka, ei riitä edes mulla) ja mahdollisesti jatkopala, jos ei vaijeria tunnu riittävän. Sitten siitä ote ja asento just sama, kuin sivutaivutuksissa, mutta painaa sitä kahvaa sivu/etureittä kohti, pitää käsivarren suorana, sillähän ei tietenkään tehdä mitään. Kokeilkaapa, on jännä variaatio. Niskasen Vellu neuvoi tämän joskus, kokeilin ja hyväksi havaitsin.

Niinno kumeilla voisi myös tuota käänteistä sivutaivutusta (olisiko sivurutistus hyvä nimi? :D ) varmaan tehdä. Pistää kumin jonnekin leuanvetotankoon vaikka kiinni, siitä ote ja eikun kylkirutistelemaan.


On erittäin hyvä liike ! Kantsii kokeillla.
Itse teen 1-2 kertaa kuussa, kahdella "tyylillä" ihan sivulle ja polven eteen hieman.

peesu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 412
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 8:03 pm

ViestiKirjoittaja peesu » Ma Heinä 13, 2009 10:34 am

Kumma juttu et ainoo pätkä minkä "juutuupista" löysin taljassa tehtävistä taivutuksista oli tämä:
http://www.youtube.com/watch?v=b_Q-dC9Hd7M&NR=1

Eikös tässä kaveri just tee sen venytyksen päinvastaiselle puolelle mitä Anna tuossa aikaisemmin mainitsi?
Kyseinen pätkä on nyt siis oikein vai väärin? Mul on pata nyt ihan sekasin et kiitos ja anteeks :shock:

Anna
Aktiivi Jäsen
Viestit: 561
Liittynyt: Ke Marras 21, 2007 9:51 am
Paikkakunta: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Anna » Ti Heinä 14, 2009 1:42 pm

peesu kirjoitti:Kumma juttu et ainoo pätkä minkä "juutuupista" löysin taljassa tehtävistä taivutuksista oli tämä:
http://www.youtube.com/watch?v=b_Q-dC9Hd7M&NR=1

Eikös tässä kaveri just tee sen venytyksen päinvastaiselle puolelle mitä Anna tuossa aikaisemmin mainitsi?
Kyseinen pätkä on nyt siis oikein vai väärin? Mul on pata nyt ihan sekasin et kiitos ja anteeks :shock:


Sä saat minutkin ihan sekaisin. Voiko kylkitaivutuksen edes tehdä väärin? Menepäs nyt salille, ota iso käsipaino käteen ja ajattele, että vastakkaisen puolen kyljen on tarkoitus tehdä työ. Videon mies vetää tosin työtätekevän vasemman kyljenkin ihan ruttuun eikä juuri venytä treenattavaa lihasta, mutta mun mielestä liikettä ei tarvitse tehdä noin paljon yli keskilinjan. Vai miten te muut teette? Selvennys: videolla mies treenaa VASENTA kylkeään.

1.venytys, 2.supistus. Samoin kuin vaikka istumaannousuissa: perusasennossa vatsalihas on suorana (=venytys), sitten se tekee töitä eli supistuu. Tai penkissä: kun tanko on rinnalla, rintalihas on venyneenä, sitten rintalihas supistuu kun tanko nostetaan ylös suorille käsille. Tai hauiksessa, kun käsi on suorana haba venyy, ja siitä se supistuessaan nostaa käden koukkuun.

peesu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 412
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 8:03 pm

ViestiKirjoittaja peesu » Ke Heinä 15, 2009 11:59 am

Kyllä toi sivutaivutusten väärin teko on äärimmäisen helppoa, sen mä osaan :lol:
Tosin aina kun joltain oon asiasta kysynyt et: "saatko liikkeen tuntumaan kyljissä", vastaus on lähes aina ollut et: "joo".
En sit tiiä et oonko joku kävelevä fysiologinen ihme ja motoriikan ihmelapsi kun nää tämmöiset on niin pirun hankalia.

Kyllä mä niitä viimeks kun kyljet ohjelmassa oli niin koitin taas taljassa vääntää. Piruuttani laitoin koko painopakan (ei iso ollut että ei tässä sillä pullistella) ja ajattelin et nyt jossain tuntuu. Tulos oli vaan että koko ajan meinasin lentää nurin sinne painojen puoleen :oops: (joo, liikaa oli painoja mut ajattelin kuitenkin testaa).
Noh, täytyy vaan jatkaa kokeiluja...

Avatar
Eero
Aktiivi Jäsen
Viestit: 6208
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 7:46 am

ViestiKirjoittaja Eero » Ke Heinä 15, 2009 8:33 pm

Täs olis yx mun klippi, muuten mielestäni hyvä mutta vastakkainen jalka nousee välillä hiukan ilmaan...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fkOQdOMPveM[/youtube]

peesu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 412
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 8:03 pm

ViestiKirjoittaja peesu » Ti Marras 03, 2009 6:08 pm

No niin, palaan tähän aiheeseen ihan vaan kommentoidakseni edistystä. Eli tosta Eeron laittamasta pätkästä oli suuri apu. Ja itse oon pähkäillyt homman sillai, et oman suorituksen vika oli lantion keinuminen (Ana siitä ketjun alussa kirjoittikin).
Kun teen jalat noin leveällä kuin videossa niin tosta on aika vaikee saada sitä lantioo ihan turhaan keinumaan.
En mä sitä sano että vieläkään täysin osaisin tota liikettä mut nyt sen jo jonkinverran saan tuntumaan. Hitaasti hyvä tulee... :)

kokkeli
Viestit: 14
Liittynyt: La Joulu 05, 2009 3:11 am
Paikkakunta: Kotka

ViestiKirjoittaja kokkeli » Pe Joulu 11, 2009 8:41 pm

Itse teen käsipainoilla sivutaivutuksia ja sen jälkeen otan 25 kilon painolevyn ja teen sillä vartalonkiertoa, eli vasempaan ja oikeaan!

peesu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 412
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 8:03 pm

ViestiKirjoittaja peesu » La Joulu 12, 2009 10:57 am

Mä allekirjoitan täysin ton alkurepliikin mitä toi lyyti videossa (alla) heittää. Eli vapaasti Suomennettuna "paljon näkee salilla vartalonkiertoja mut suurin osa niist menee päin ****** :lol: "
Nyt en kokkeli kohdistanut tätä heittoa mitenkään erityisesti sulle, mutta tuli vaan noista kierroista mieleen.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pObEPJ_6w5E&feature=related[/youtube]


Palaa sivulle “Voimaharjoittelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa