Jalkakyykyn tekniikasta?

Keskustelua voimaharjoittelusta.

Valvojat: Tatu Karhu, Pekka Raiha, Ylläpito

peesu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 412
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 8:03 pm

Jalkakyykyn tekniikasta?

ViestiKirjoittaja peesu » Ke Elo 12, 2009 11:23 am

Täytyykö paine kohdistua jalkapohjiin tasaisesti koko kyykyn ajan? Voiko sanoa että nosto on etupainoinen jos itse tuntee että jossain vaiheessa nostoa päkiöille tulee enemmän painoa (en nyt tarkoita mitään niin radikaalia että kantapäät nousee ilmaan tms. vaan että jos itse tuon tuntee)?
Omissa nostoissa nimittäin joskus tuntuu tuolta.
Tuossa Saken ABC-treenimanuaali DVD:ssä puhutaan tuosta käsiotteen leveyden merkityksestä etupainoiseen kyykkyyn.
Sitä mä vaan en oikein ymmärtänyt, että jos liikkuvuus sallii kovinkin kapean otteen ja sit kuitenkin sanotaan taas et jos ote on liian kapea niin kädet tavallaan työntää ja pakottaa noston etupainoiseksi?
Et eka pitäis pyrkiä saamaan kädet mahdollisimman kapealle et yläselkä pysyy tiukkana mut sit se ote saattaakin olla liian kapea :shock:

Tällä kyselyllä mä tarkoitan siis jalat n. hartioiden leveydellä tehtävää kyykkyä.

Appelsiini
Aktiivi Jäsen
Viestit: 1079
Liittynyt: Ti Kesä 06, 2006 11:59 pm

ViestiKirjoittaja Appelsiini » Ke Elo 12, 2009 12:02 pm

No nythän tavallaan vastasit omaan kysymykseesi, eli kyllä, käsiotteen leveydestä pitää löytää oma henkilökohtainen kompromissi ihan kokeilemalla. Yläselkä pitää pystyä lukitsemaan tiukaksi paketiksi, mutta silti rajoittaa otteen kapeutta oman yläkropan liikkuvuuden asettamien rajojen mukaan, ettei se kapea ote tavallaan ala toimia itseään vastaan. Näin mä sen näkisin.

Ja kyllä kyykkyyn voi vaikuttaa ratkaisevasti sellainenkin nyökkäys tai horjahdus, joka ei ole niin korostunut, että se näkyisi kovin selvästi ulospäin. Mulla näitä sattuu myös aina joskus, kun kyykin kapeatkin kyykkyni tasapohjaisilla kengillä, koska olen taloustilanteesta riippuen ympäri vuoden joko köyhä tai saita. 8) Omaa tuntumaa kannattaa kuunnella ja sen mukaan pyrkiä valitsemaan sopiva jalkine. Tohon hartialevyiseen kyykkyyn sopii sellainen, jossa on korkoa kannassa.

Edit: Niin tosiaan, tohon ihan postisi alussa kysymääsi asiaan vastaukseksi, että kyllä se on ihanteellinen tilanne kyykyn kannalta, että ne jalkapohjat olisivat ihan kokonaan tukevasti maata vasten.

peesu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 412
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 8:03 pm

ViestiKirjoittaja peesu » Ke Elo 12, 2009 12:55 pm

Joo mulla painonnostokengät on eli kyykkytreenit teen niillä. Täytyy tota käsileveyttä koittaa vähä vaihdella ja kattoo mitä tapahtuu...
Toi on vaan siitä kumma juttu toi noston etupainoisuus että jos oikein tiukka viimeinen toisto on sarjassa niin vähän ku painoa siirtää enemmän päkiöille ni sillä konstii oon saanut itteni hilattuu ylös.
Samassa asennossa pysyminen ni pohjaan jää. En sit tiiä onko toi ittensä huijaamista vai mitä mut oon vaan koittanut tulla sielt pohjalta ylös :lol:

Appelsiini
Aktiivi Jäsen
Viestit: 1079
Liittynyt: Ti Kesä 06, 2006 11:59 pm

ViestiKirjoittaja Appelsiini » Ke Elo 12, 2009 1:18 pm

Vaikka suoritustekniikka onkin kyykyssä tärkeä, pitää myös osata maksimisuorituksissa runtata voimia säästelemättä. Ylipuhdas suoritus on aina eri asia kuin peruspuhdas sellainen.

peesu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 412
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 8:03 pm

ViestiKirjoittaja peesu » Ke Elo 12, 2009 3:07 pm

En nyt muista luinko jostain vai kertoiko joku seuraavan tekniikkavinkin: Kyykkää kepin kanssa niin että menee naama seinää vasten. Varpaat n. 5-10cm irti seinästä. Tästä kun onnistuu kyykkäämään niin ettei tölvi nenää eikä polvia seinään ni hyvä tulee :lol:
Oon mä tota kokeillut, en sitten tiiä kantaako se hedelmää "oikeeseen" kyykkyyn...

Rami-64
Vanha miäs Turust!
Viestit: 4679
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 10:36 pm
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Rami-64 » Ke Elo 12, 2009 4:14 pm

peesu kirjoitti:Toi on vaan siitä kumma juttu toi noston etupainoisuus että jos oikein tiukka viimeinen toisto on sarjassa niin vähän ku painoa siirtää enemmän päkiöille ni sillä konstii oon saanut itteni hilattuu ylös.
Samassa asennossa pysyminen ni pohjaan jää. En sit tiiä onko toi ittensä huijaamista vai mitä mut oon vaan koittanut tulla sielt pohjalta ylös :lol:

Toi voi tarkoittaa sitä että heikoin lenkki on lantio (niinkuin mulla) tai takareidet. Kun lantiosta loppuu potku siirrät painon selän ja/tai vatsan nostettavaksi ja kevennät lantion kuormaa sillä.

Ana
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 3659
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 5:07 pm
Paikkakunta: Harjavalta

ViestiKirjoittaja Ana » Ke Elo 12, 2009 6:54 pm

Rami-64 kirjoitti:
peesu kirjoitti:Toi on vaan siitä kumma juttu toi noston etupainoisuus että jos oikein tiukka viimeinen toisto on sarjassa niin vähän ku painoa siirtää enemmän päkiöille ni sillä konstii oon saanut itteni hilattuu ylös.
Samassa asennossa pysyminen ni pohjaan jää. En sit tiiä onko toi ittensä huijaamista vai mitä mut oon vaan koittanut tulla sielt pohjalta ylös :lol:

Toi voi tarkoittaa sitä että heikoin lenkki on lantio (niinkuin mulla) tai takareidet. Kun lantiosta loppuu potku siirrät painon selän ja/tai vatsan nostettavaksi ja kevennät lantion kuormaa sillä.


Kyllä se heikkous on takareisi pakara akselilla, kun siirretään runttaus vaiheessa painopistettä eteen ja otetaan etureiskat ja selkä apuun. Lisää treeniä sillä se lähtee :wink:
The weak will fall and strong remain - no pain, no gain

peesu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 412
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 8:03 pm

ViestiKirjoittaja peesu » Ke Elo 12, 2009 7:28 pm

Joo takareidet on heikot. Reisien koukistus ym. pyörii kyl apuliikkeissä mukana mut tosiaan oikein ihmetyttää kuinka pieniä painoja joudun siin käyttään :oops:

Riihimäki
Aktiivi Jäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: To Marras 23, 2006 9:21 pm
Paikkakunta: Pietarsaari

ViestiKirjoittaja Riihimäki » Ke Elo 12, 2009 10:11 pm

Tee tyylipuhtaita askelkyykkyjä esim smithissä niin että sääriluu on aina pystysuorassa,sillä tavalla joudut nostaa pakara/takareisillä..kokeile!
"To some lifting is a hobby, to me training is a necessity, it's no different than air or water. Without it life ceases to exist, without it I become one of the millions of sheep that have been filled with the notion that skinny jeans and feminine behavior are expectable as a man."

J.L. Holdsworth

http://www.athletebio.com/fin1983m6?year=

peesu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 412
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 8:03 pm

ViestiKirjoittaja peesu » To Elo 13, 2009 11:20 am

Joo täytyy testaa, kiitos vinkeistä. Mut nyt mulla tuli sit mieleen sellai juttu et kannattaisko mun noita takareisi/hanuripuolta kuormittaa apuliikkeissäkin pienillä ja kovilla toistomäärillä että sitä voimaa tulis?
Jollain 6-8 toiston sarjoilla? Kun esim. just toi reisien koukistus kulkee ohjelmassa 3x15 settinä. Oon liikkeeseen siis suhtautunut enemmänkin kyykkytreenin jälkeisenä palauttavana sarjana.

Appelsiini
Aktiivi Jäsen
Viestit: 1079
Liittynyt: Ti Kesä 06, 2006 11:59 pm

ViestiKirjoittaja Appelsiini » To Elo 13, 2009 12:03 pm

Koneliikkeillä on ihan turha yrittää hankkia voimaa pääliikkeisiin. Tee esimerkiksi vetoa korokkeen päällä seisten tai vaikka romanialaista vetoa, jos haluat takareisiin ja pakaroihin lisää jerkkua.

peesu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 412
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 8:03 pm

ViestiKirjoittaja peesu » To Elo 13, 2009 4:35 pm

Ok, täytyy vähä koittaa säätää ohjelmaa sit...

kanto
Aktiivi Jäsen
Viestit: 407
Liittynyt: Ti Huhti 25, 2006 12:47 pm
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja kanto » Ma Elo 17, 2009 1:58 am

Julle perusvoimaliikkeeksi kyykyn jälkeen, sillä sitä woemoo saa takareisiin ja kankkuun. Eli kiloja käytössä kohtalaisesti, sarjapituudet noin 5-8. Jos salillasi on moinen saatavilla, niin voit vaikka joka toinen reeni käyttää safety squat baria tai camber baria jullessa.

pete70
Aktiivi Jäsen
Viestit: 233
Liittynyt: La Maalis 28, 2009 3:33 pm
Paikkakunta: Valkeakoski

ViestiKirjoittaja pete70 » Ma Elo 17, 2009 6:54 am

Laitetaan nyt omia mietteitä aiheesta. En ole kyykyn(kään) asiantuntija, kuten päivyristäkin näkyy, joten korjatkaa paremmin tietävät asiavirheitä.

Oma lähtökohta oli etupainotteinen kapea kyykky, jossa polvi siirtyy eteenpäin alasmennessä. Kapeana se pysyy jatkossakin, mutta polven olen saanut lähes suoraksi:

1 perse taakse, että polvi pysyy suorana. Eli liioitellen sanottuna, ensin julle sitten alas. Tämän ohjeen luin jostain netistä, en muista mistä.

2 paino kantapäille. Teen lämmittelysarjat varpaat kippurassa (->50% asti). Se pakottaa nostamaan kantapäillä. Tekniikka on alkanut jo nyt jäämään lihasmuistiin, jolloin kovemmatkin sarjat tulee automaattisesti paino kantapäillä. Pari kertaa on ollut lähellä kaatuminen, kun päkiät on noussu ilmaan, eli ei kannata liiotella totakaan. Tämä ohje oli myös netissä, mutta koski vetoa.


Pieni nyökkäys eteenpäin näyttää youtuben gallupin perusteella kuuluvan asiaan, kun puristetaan tosissaan.
nyt: 140+115 +185 = 440
haave: 170+120 +210 = 500
petrattavaa: 30+ 5 + 25 = 60

peesu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 412
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 8:03 pm

ViestiKirjoittaja peesu » Ma Elo 17, 2009 10:14 am

No nih, voi perseen suti. Nyt pitää jälleen paljastaa tietämättömyyteni. Mikä liike on julle? Monesti toi nimi on eteen tullu, mut en tosiaan tiedä mist on kyse :oops:
Tosta peten selityksestä aavistellen olisko sama ku "hyvää huomenta", tai ainakin samankaltainen?

Tatu Karhu
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 7116
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 12:10 pm
Paikkakunta: Naantali

ViestiKirjoittaja Tatu Karhu » Ma Elo 17, 2009 10:45 am

On sama :wink:
Vanha voimailee sisulla ja sydämmellä.

peesu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 412
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 8:03 pm

ViestiKirjoittaja peesu » Ma Elo 17, 2009 3:57 pm

No juu, sitten ei hätiä mitä. Tässä on sitä "jullee" tehty koko ajan mut en oo vaan tiennyt sitä :lol:

Avatar
Eero
Aktiivi Jäsen
Viestit: 6208
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 7:46 am

ViestiKirjoittaja Eero » Ma Elo 17, 2009 7:54 pm

Peesulle vielä, jos sulla on takareidet heikot niin ei kantsi hukata aika SSB:n kanssa GM liikkeissä ! SSB tekee lähes kaikista kyykyistä ja jullleista selkäpainoitteisia. Pelkästään Mutkakatangolla, toiseksi paras vaihtoehto on ihan noku voimannosto keppi.

peesu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 412
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 8:03 pm

ViestiKirjoittaja peesu » Ti Elo 18, 2009 9:15 am

Mä oon kyl aina pitänyt tota "hyvää huomenta" pelkästään alaselän liikkeenä. Se on ainoo paikka missä mä saan sen tuntumaan. Liekö siinäkin sit suoritustapa persiillään kun ei kyllä takareisissä tunnu?

Emppu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 2709
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 4:48 pm

ViestiKirjoittaja Emppu » Ti Elo 18, 2009 10:48 am

kanto kirjoitti:Julle perusvoimaliikkeeksi kyykyn jälkeen, sillä sitä woemoo saa takareisiin ja kankkuun. Eli kiloja käytössä kohtalaisesti, sarjapituudet noin 5-8. Jos salillasi on moinen saatavilla, niin voit vaikka joka toinen reeni käyttää safety squat baria tai camber baria jullessa.


Tätä komppaan täysin. Kyykky vahvistuu kyykkyllä jotkut sanoo mutta julle tuo
sen viimeisein rutistuksen mun mielestäni kyllä suoritukseen kun montusta on noustu vähän matkaa ylös päin!


Palaa sivulle “Voimaharjoittelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa