Raskas fyysinen työ ja voimaharjoittelu.

Keskustelua voimaharjoittelusta.

Valvojat: Tatu Karhu, Pekka Raiha, Ylläpito

peesu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 412
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 8:03 pm

Raskas fyysinen työ ja voimaharjoittelu.

ViestiKirjoittaja peesu » To Marras 12, 2009 5:06 pm

Jossain ketjussa taidettiin ohimennen sivuta otsikon aihetta mutta en nyt löydä sitä. Mut nyt olis hyvät neuvot tarpeen, sillä nyt oon enemmän ku pulassa. Varsinaiset "oikeet" työt mulla ajoittuu kesään ja talvella tehdään kaikkee hilipatipippaa mitä työnantaja osoittaa. Nyt on homman nimi se, että ohjelmassa on sellasta hanttihommaa että yötyönä heitetään käsin tommoset 7000-8000kg betonilaattoja.

Muutaman viikon tota jo tehnyt ja merkitys treeniin ollut järkyttävä. Tää viikko on uusien maksimien testausta ja tulos on: penkki -5kg, veto -10kg ja kyykky on vielä tekemättä :cry:
Kun toi homma alkoi ja huomasin kuinka raskasta se on, niin jo silloin päätin jättää välipäivien aerobiset veks (pääasiassa uintia). Sit nostin vähän kaloreita ku edelleen oli aika sippi olo töitten jälkeen.
Nosto-ohjelma on ABC-treenimanuaalin aloittelijoiden (4krt/vko) ja siitäkin pudotin apuliikepäivän veks.

Tähän mennessä homma on kokoajan ollut kovassa nousussa ja maksimit on parantuneet joka kerta kun niitä oon testannut (n. 8vko:n välein).
Tuloksien paikallaanpysymisenkin mä olisin hyväksynyt, mutta nyt tuntuu että tää viimeinen kuluva 10vko:n jakso on mennyt kankkulan kaivoon. Harmittaa niin saamaristi :evil:

Nyt täytyis johonkin suuntaan tota ohjelmaa säätää mut en tiiä mihin...
Apuja?

Ana
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 3659
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 5:07 pm
Paikkakunta: Harjavalta

ViestiKirjoittaja Ana » Pe Marras 13, 2009 8:13 am

Kärsivällisyyttä hyvä mies. Anna kropalle aikaa tottua tollaseen rääkkiin, ei se tapahdu yhdessä yössä.
Ja mitä treeniin tulee niin kannattaa miettiä tarkkaan mitä tekee ja miten. Ehkä voisit lähteä kokeilemaan siten, että keskityt pääliikkeisiin ja pidät avut enempi huoltavina/palauttiva. Pääliikkeiden voluumi kannattaa pitää aluksi kohtulisena ja lähteä nostamaan, jos kroppa antaa myöden. Jos taas ei anna niin sitten teet vain 1-2 työsarjaa. Avuissa voisit ottaa aluski vain 2-3 sarjaa kevyesti ja katselet miten homma lähtee toimimaan. Nyt olisi tärkeintä, että kuuntelet kroppaasi ja toimit sen mukaan, fiiliksellä eteenpäin :wink:
The weak will fall and strong remain - no pain, no gain

Tatu Karhu
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 7116
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 12:10 pm
Paikkakunta: Naantali

ViestiKirjoittaja Tatu Karhu » Pe Marras 13, 2009 11:05 am

Huoltavien/palauttavien treenien tärkeys korostuu.....
Vanha voimailee sisulla ja sydämmellä.

peesu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 412
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 8:03 pm

ViestiKirjoittaja peesu » Pe Marras 13, 2009 2:01 pm

Kyllä mä nyt vähän jo oon oppinut kehoa kuunteleen, vaikka kovin hyvä siinä en vieläkään oo. Takavuosina kun tuli muutama kesä triathloniakin kokeiltua, oli vähän sama tilanne et väsytti työ+treeni. Ei muuta ku illalla otsalamppu päähän ja juoksulenkille. Treenillisesti ei mitään hyötyä, mut joku ääni vaan sano et on pakko mennä :lol:
Täs nostamisessa on vaan nyt ollu niin pirun hyvä kehitys päällä, et on mieli pysynyt virkeenä ja ollu kiva treenata, ku huomaa et jotain tapahtuu.
Mä ton kyykyn maksimin testaan vielä viikonloppuna ja sit seuraavan viikon pidän ihan totaalilepoa. Mut se nyt vielä mietityttää kans et pitäiskö sit seuraavan 10vko:n jakson harjoituspainot laskea noista paskamaksimeista vai pitäiskö sit kuitenkin lepoviikon jälkeen ottaa uudet?
Nii ja apuliikkeet täytyy koittaa lipsutella sit kevyesti.

Ana
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 3659
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 5:07 pm
Paikkakunta: Harjavalta

ViestiKirjoittaja Ana » Pe Marras 13, 2009 7:12 pm

Älä pidä totaali lepo, vaan mielummin kevennytty treeniviikko. En suosittele mitään orjallista prosentti runkoa vaan mielummin perus voluumityöskentelyä JTO:n opein, elikkäs: 3*4*x :arrow: 6*6*x+. Tolla idealla menet noin 3kk (rytmitys 3:1) ja sitten lähdet pikkuhiljaa ottamaan maximia irti itsestäsi (rytmitys 2:1 tai 1:1).
The weak will fall and strong remain - no pain, no gain

peesu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 412
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 8:03 pm

ViestiKirjoittaja peesu » Pe Marras 13, 2009 8:41 pm

No mulla toi täysin tekemättä olo kyl tuottaa aika paljon vaikeuksia tuolla pääkopan puolella. Laitetaan vinkkejä harkintaan.
Mä oon noita prosentteja siinä mielessä pitäny hyvänä et ne antaa aika hyvän ohjenuoran aloittelijalle kuinka rankka treenin pitää olla. Mut joustaa en niistä just oo osannut ja mm. penkki oli kuluvalla jaksolla yks missä en prosenteissa pysynyt joka treenissä. Olis pitänyt tajuta keventää.

Tolla fiiliksellä aikaisemmin varmaan tarkoitit just enemmän sitä kehon kuuntelua. Mut semmonen fiilistreenaaminen et mennään salille (tai mitä tahansa tekeekin) ja aletaan heittään hatusta et mitä tekee ja millä painoilla, ni ei oikein toimi mulla. Mulla pitää aina kaikki olla paperilla mitä aikoo tehä tai se ei oo treeni eikä mikään :lol: (no aerobiset humpat on eri asia). Jotenkin tuntuu et jos hommaa ei oo etukäteen suunnitellut, ni sit paikan päällä tulee liian helposti annettua löysiä itselle jos vähäkin tuntuu huonolta päivältä.

Ana
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 3659
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 5:07 pm
Paikkakunta: Harjavalta

ViestiKirjoittaja Ana » La Marras 14, 2009 9:27 am

Tolla fiiliksellä tarkoitin lähinnä raudan määrää treenissä. Jos on hyvä päivä niin otataan enempi ja isommilla ja päin vastoin.
Prossia voit toki käyttää ohjenuorana elikkäs karkeasti romut pyörisi 70%-85% paikkeilla, mutta voit toki käydä härnäämässä 90% rautojakin, jos on hyvä päivä. Ja muutenkin olisi hyvä käydä pitämässä tuntumaa yllä noissa isommissa raudoissa, ettei piikkaus olisi niin kauhean tuskallista aloittaa.
The weak will fall and strong remain - no pain, no gain

peesu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 412
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 8:03 pm

ViestiKirjoittaja peesu » La Marras 14, 2009 11:13 am

Okei, just just...
Noissa prosenteissa (70-80%) olen juu pyörinyt. Kuluvan jakson 9. viikolla oli 2x3x90% ja heti tuli ongelmia penkissä.

Ana
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 3659
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 5:07 pm
Paikkakunta: Harjavalta

ViestiKirjoittaja Ana » La Marras 14, 2009 7:46 pm

peesu kirjoitti:Okei, just just...
Noissa prosenteissa (70-80%) olen juu pyörinyt. Kuluvan jakson 9. viikolla oli 2x3x90% ja heti tuli ongelmia penkissä.


Näin jälkiviisaana olisi ehkä kannattanut ottaa mielummin 3x2x90% paremmalla tekniikalla. Mutta peruskuntokaudella voi ihan hyvin ottaa vaikka 2x3x70% / 2x2x80% / 2x1x90% / 3x5x75% ja saa pidettyä tuntumaa noihin isompiin romuihin.
The weak will fall and strong remain - no pain, no gain

peesu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 412
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 8:03 pm

ViestiKirjoittaja peesu » Su Marras 15, 2009 11:13 am

No kakkosia noista lopulta muodostuikin :oops:
Mä koko viikonlopun oon tätä hommaa funtsaillu, ja just hokasin yhen karmeen munauksen jonka tossa 10vko:ssa tein! Treenin ja lepoviikon rytmitys oli 4:1. Palautuminen taitaa olla vähän eri luokkaa nuorella aloittelijjalla kuin lähes nelikymppisellä aloittelijalla. Siihen loppuun viel toi betonilaattaralli (onneks se nyt ennen joulua jo loppuu) päälle ni avot...
3:1 rytmillä tarkoitus lähteä tästä eteenpäin mutta täytyy nyt kuulostella viel ton duunin kannalta et jos siltikin vielä tinkis (jos rankaks käy) ja vaihtaa 2:1.
Eiköhän tää nyt sit tästä.

Mä kyllä vähä valheellisesti oon kuvitellut että kun aerobinen kunto on hyvä ja muutakin urheilutaustaa on (eikä painotkaan nyt täysin vieraita olleet). Ni et tän ensimmäisen vuoden aikana voimailussa ei hirveästi voi munata ja et kehityskäyrä on kohti himalajan huippua.
Tulipa sit kylmää kyytiä kuitenkin :oops:


Palaa sivulle “Voimaharjoittelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa