Palautuminen raskaissa kyykyissä.

Keskustelua voimaharjoittelusta.

Valvojat: Tatu Karhu, Pekka Raiha, Ylläpito

peesu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 412
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 8:03 pm

Palautuminen raskaissa kyykyissä.

ViestiKirjoittaja peesu » Pe Marras 27, 2009 3:56 pm

Tiedä onko tuo otsikko nyt hyvä, mutta on pää taas niin pyörällä siitä mitä tän päivän kyykyissä tapahtui.
Pienessä suvantovaiheessa ollaan treeneissä (niin ku tuossa "raskas fyysinen työ" ketjussa ihmettelin).
Noh, toissa viikon pidin palauttavaa mut ajattelin et koitan nyt sit tällä viikolla viel noita maksimeita uudestaan. Kokeilin "Massaa! Voimaa!" kirjan mukaan hahmottaa omaa lihaksien anaerobista kestävyyttä. Idea oli että testataan maksimi ykkönen ja sen jälkeen täysi palautus (väh. 5min.). Sitten otetaan 80% paino ja sillä nostetaan toistomaksimi. Toi homma 7:llä liikkeellä 2liikettä/päivä. Ma oli veto ja penkki ja vedon enkan sain nostettua +5kg.
Ton perusteella mä päättelin että palauttava viikko oli toiminut ja että hyvillä mielin voin vetää koko viikon testejä (eli 4:nä päivänä).
Toistomaksimit pyöri 5-7 toiston välillä/liike. Ton vähän arvasinkin eli hirveätä kestävyyttä mulla ei oo. Maitohapot sanoo: "BUU" ja mulla vetää jalat heti setsuuria :oops:

No niin... Tää nyt oli tämmöinen ylipitkä pohjustus siihen et mitä hittoa mä taas oon väsäillyt (tiiä jaksoiko kukaan lukea).
Ja ongelma on tämä:
Tänään oli vuorossa viimeinen liike. Jalkakyykky pelkästään, ei muuta. Ykkösmaksimi jäi edelleen -5kg kesäisestä, mut ei se nyt niin hirveesti huolettanut.
Sit tuikkasin 80% painot tankoon. Hyvä palautus, testasin viel sormella kaulalta sykkeen et oli varmasti alle 100. Tuntui hyvältä.
Tulos: TOISTOMAKSIMI 80%:lla 1 siis jumaliste YKKÖNEN. Mitä hittoa oikein tapahtui?

Tää nyt veti pään taas niin sekaisin, et sain taas itseni kyseenalaistaan kaikki treenini ja et onko nois mun touhuissa mitään järkeä. Onko mulla jalat jotenkin epänormaalit ja pitäis vetää sarjat jollain puolen tunnin palautuksilla vai mikä hitto tässä taas mättää?

Ana
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 3659
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 5:07 pm
Paikkakunta: Harjavalta

ViestiKirjoittaja Ana » Pe Marras 27, 2009 8:04 pm

Ettei vaan olis käynyt niin, että ahneella oli paskainen loppu. Olet hinkannut max 1 + toistomax päälle jo jonkin aikaa ja kyseinen lepojakso ei vaan riittänyt palauttamaan kroppaa kyseisestä rääkistä. Täytyy muistaa se tosiasia, että maximi on aina maximi, teit sitten ykkösen tai kympin.

Muistaakseni kyseinen ohjelma oli kolmosia (jolloin rauta on +85%) ja toistomax noin 70% kuormalla. Noita settejä sitten piti tehdä useita, jolloin se sarjakestävyyskin kehittyisi. Otetaan taas pieni esimerkki. Henkilö joka kyykkää rakana 200 tekisi esim 3x170 / 10x140 / 3x170 / 9x140 / 3x170 / 8x140. Seuraavassa treenissä voisi sitten yrittää tehdä kaikissa sarjoissa ton kympin ennekuin lisää rautaa noihin kolmosiin.
The weak will fall and strong remain - no pain, no gain

peesu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 412
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 8:03 pm

ViestiKirjoittaja peesu » La Marras 28, 2009 9:46 am

Joo siis varsinaisessa ohjelmassa on 90% kolmosia ja 70% toistomaksimeja.
Nyt vaan otin ykkösmaksimit liikkeistä kun tossa on 4 muuta liikettä voimanostoliikkeiden lisäksi (pystypunnerrus, leuanveto lisäp., hauiskääntö ja kapea PP) ja ei ollut aavistustakaan mitä noissa maksimit vois olla.
Mut ihmetyttää vaan just toi täydellinen "romahtaminen" kyykyssä kun olo tuntui kuitenkin ihan hyvältä.

Sillä vaan tossa toisessa ketjussa koitin tästä ohjelmasta herätellä juttua, kun vaikutti aika mielenkiintoiselta. Ei tota nyt varmaan kuitenkaan mikrosykliks voi kutsua, kun noi eri toistomäärät vaihtelee yhden treenin sisällä eikä niinkään viikon aikana.
Toi vaan pistää miettimään toi toistomaksimien vetäminen uupumiseen (failure) asti et onko se nyt sit niin hyvä homma...

Ana
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 3659
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 5:07 pm
Paikkakunta: Harjavalta

ViestiKirjoittaja Ana » Su Marras 29, 2009 10:17 am

Jos itse tekisin tuolla idealla, niin en tekisi pudotussarjoja loppuun asti, vaan mielummin teknisesti vielä hyviä nostoja (toisto pari varastoon).

Sun tapauksessa voipi olla niin, että alkuviikon kova veto söi loppuviikon kovaa kyykkyä. Kannattaa kokeilla jossain vaiheessa testata noiden liikkeiden maximit samana päivänä.

Totanoin, teitkö kaikissa likkeissä tolla samalla idealla eli maximi ja pudotukset päälle? Jos näin niin en yhtään ihmettele vaikka kroppa heittää kärrynpyörää jossain vaiheessa. Mielummin vain päälikkeissä ja apuliikkeet APUliikkeinä.
The weak will fall and strong remain - no pain, no gain

peesu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 412
Liittynyt: Pe Kesä 30, 2006 8:03 pm

ViestiKirjoittaja peesu » Su Marras 29, 2009 1:48 pm

Joo kyllä kaikista otin maksimit (tossa allekirjoituksen vieressä on toi www-linkki tonne blogiin, mitä tosin pidän vaan itseäni varten, että ei välttämättä niin mielenkiintoista luettavaa). Kuluvan viikon idea oli vaan itselle selvittää ja todistella että se kestävyys puuttuu.

Otan nyt kevyen viikon uudelleen (vaikka toissa viikko oli myös) ja alan sen jälkeen vasta touhuumaan uutta 8-10 vko:n jaksoa. Taidan edelleen pysyä kuitenkin tuossa aloittelijoiden ohjelmassa. Tai ehkä kokeilen niin että siellä n. 8:nen viikon paikkeilla missä prosentit nousee 85%:iin ni voisin yhden viikon testaa tota 3x90% + 70% toistomax. hommaa...

Ana
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 3659
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 5:07 pm
Paikkakunta: Harjavalta

ViestiKirjoittaja Ana » Su Marras 29, 2009 4:12 pm

PK kaudella toistomaximin ottaminen silloin tällöin ei ole pahaksi, vaan ihan hyvä testi mielessä katsoa onko suunta oikea. Toteutus voi olla tuolla idealla, että otetaan aluksi 1 kovempi sarja isommalla romulla ja sitten tehdään se varsinainen pitkä testisarja.
The weak will fall and strong remain - no pain, no gain


Palaa sivulle “Voimaharjoittelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa