Kuinka aloittaa revähtäneen rintalihaksen kuntoutus?

Keskustelua voimaharjoittelusta.

Valvojat: Tatu Karhu, Pekka Raiha, Ylläpito

Siipirikko
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Touko 05, 2010 8:33 pm

Kuinka aloittaa revähtäneen rintalihaksen kuntoutus?

ViestiKirjoittaja Siipirikko » Ke Touko 05, 2010 9:17 pm

Kuinka olette onnistuneet kuntouttamaan rintalihaksenne revähdyksien tai repeämien jälkeen?
Aloittelin tammikuussa taas treenailua vuosien tauon jälkeen ja pääsin hyvään vauhtiin mutta eilen sitten taisi tulla takapakkia oikeen kunnolla. Oli tarkoitus ottaa 6 x 3 x 120 penkiltä. Lämmittelin omasta mielestäni hyvin, ojentajia taljassa, vipunostoja, ylätaljaa, penkkiä keveillä käsipainoilla minkä jälkeen otin pari sarjaa tyhjällä tangolla, sitten 40kg, 60kg jne. olin jo tehnyt 4 x 3 x 120 ilman minkäänlaisia kovia ponnistuksia (120kg on n.80-85% maksimista) kunnes 5. sarjan viimeisessä toistossa tunsin kipua rintalihaksen ja olkapään välillä. Toisto oli jo loppuojennusta vaille ja kovaa vauhtia matkalla ylös joten en jäänyt tangon alle. Tekniikka on ollut vielä hakusessa joten tapana on ollut ottaa osa sarjoista kapealla otteella ja sitten leventää viimeisiin sarjoihin, tuon sarjan otinkin leveimmällä otteella mitä olen käyttänyt, nimetön merkeissä. Nyt vuorokausi tuon jälkeen tuntuu että pääsin vähällä, en käynyt lääkärissä koska verenpurkaumaa ei tullut enkä huomaa turvotustakaan, saati muodonmuuutosta lihaksessa. Kipua tuntuu esim. vyötä kiristäessä tai kun autoa ajaessa kääntää rattia, pahimmalta tuntuu kun yrittää painaa kämmeniä yhteen vartalon edessä. Reväytin sekä selkäni että etureiteni 90 luvulla bodaillessa joten tiedän että lääkärille on turha mennä, määräys on lepoa ja särkylääkettä. Oletan että tämä alkaa parantua itsestään mutta en haluaisi leikkiä tulella, nyt olisi käyttöä ideoille kuinka tällaista vammaa kannattaa kuntouttaa? Henkinen kynnys tehdä penkkiä tulee olemaan kova, ehkä koitan miltä vinopenkki tyhjällä tangolla tuntuu. Kyykyn ajattelin vaihtaa hetkeksi etukyykkyyn välttääkseni painetta ja venytystä rintalihaksessa. Kaikki vinkit ja ideat saman kokeneilta olisivat kovasti arvostettuja.

Avatar
Teemu Sinisalo
Aktiivi Jäsen
Viestit: 1257
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 10:27 pm
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

Re: Kuinka aloittaa revähtäneen rintalihaksen kuntoutus?

ViestiKirjoittaja Teemu Sinisalo » To Touko 06, 2010 9:15 am

Siipirikko kirjoitti:Henkinen kynnys tehdä penkkiä tulee olemaan kova...


Sen tarkempaa kuntoutusohjetta en osaa sanoa, mutta mainitsemasi asia on se, josta on pakko päästä yli. Omista haavereista on tullut opittua se, että on pakko uskaltaa ja alkaa luottaa loukkaantuneeseen osa-alueeseen. Jos et tuosta pääse yli, ei kuntoutus eikä jatkossa muukaan harjoittelu tule onnistumaan.

j. henriksson
Aktiivi Jäsen
Viestit: 252
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 1:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja j. henriksson » To Touko 06, 2010 1:24 pm

Mä riipaisin oman vasemman rintani samalla tavalla tuossa helmikuun puolen välin jälkeen. Mä tein kolmosia 130 kg:lla ja yritin olin dynaaminen ihan liian isoilla painoilla ja jumisena.

Mulla pääsi koulutettu hieroja koittelemaan lihasta aika pian tapahtuman jälkeen ja totesi sen mitä itsekin olin jo päätellyt - Ei käynyt kovin pahasti, lihas ei mennyt poikki. Sen tiedon perusteella jatkoin seuraavasti:

-En mennyt lääkäriin.
-Söin tulehduskipulääkkeitä semmosen viikon.
-Annoin lihakselle jäätä pari kertaa päivässä noin viikon.
-Koska lihas ei kipuillut älyttömän paljon, kävin ottamassa ihan kevyen hieronnan aineenvaihdunnan takia jo reilun puolen viikon päästä.
-Aloin melko pian venyttelemään lihasta (myös urheiluhierojan neuvojen mukaan) ja kivun rajoissa.
-Treenasin periaatteilla, kivun rajoissa, liikeradat kuntoon, sitten kuormaa varovasti lisää.

En minä ole vieläkään kunnolla tällä punnerrellut tapahtuman jälkeen. Jollain satkulla olen punnerrellut sen jälkeen jo kuukausi sitten. Tosin tässä on ollut reissua ja flunssaa ym. sen jälkeen, joten ihan lihaksen puolesta olisi kyllä voinut nostella kovemminkin.

Mulla ei ole mitään punnerruksellisia tavoitteitakaan eikä ollut silloinkaan ja ajattelin nostella nyt penkkiä kevyemmin ja panostaa yläselän ja hartioiden tukilihaksiin. Jos sieltä puolelta lähestyen pääsisi taas kiinni kestävempiin paikkoihin.
"Critics are like eunuchs in a harem: they know how it's done, they've seen it done every day, but they're unable to do it themselves." Brendan Behan

Siipirikko
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Touko 05, 2010 8:33 pm

Kiitoksia vastanneille.

ViestiKirjoittaja Siipirikko » Ti Touko 11, 2010 10:07 am

Ensimmäiset penkkaukset tangolla ja 10 kg:n käsipainoilla nyt tehty ja sujuihan se. Kipua ei tuntunut treenatessa joten taisin päästä säikähdyksellä, täytyy yrittää mennä nyt mahdollisimman hitaasti ylöspäin. Toivottavasti tuo ei enää vaivaa ja paikat kestää, varmasti tulen treenaamaan entistäkin varovaisemmin ja lämmittelemään paremmin.


Palaa sivulle “Voimaharjoittelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa