*~ Treeniohjelmia ja ohjeita ~*

Keskustelua voimaharjoittelusta.

Valvojat: Tatu Karhu, Pekka Raiha, Ylläpito

Markku Nevala
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 2219
Liittynyt: Ti Huhti 27, 2004 12:04 pm

Re: Julle (on siinäkin nimi)

ViestiKirjoittaja Markku Nevala » Su Joulu 06, 2009 12:46 am

kokkeli kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:No joo tuota voisit jo kokeilla. Huom! Älä vedä kovaa hirvittävän usein vaan paino tuona max kyykky/vetopäivänä kyykyillä ja julleilla. Tavallista kyykkyä voi ihan hyvin ottaa maksimiliikkeenäkin välillä.


Morjes, mitä tarkoitit tuolla että paino nuona treeni päivinä on jullella?
Tarkoitatko sitä että julle tehdään ensinki ja raskailla painoille?
Selvennä kaveria joka vasta teki ensimmäisen voimanosto-ohjelman.




Vastaaja ilmeisesti tarkoitti tässä, että kyykyn ja vedon maksimivoimapäivänä maksimiliikkeenä käytetään joko jalkakyykyn tai jullen jotakin variaatiota. Eli ei niin kovin usein vedetä maasta maksimiin asti.. Nopeusvedot kannattaa kuitenkin pitää mukana, ihan vain tekniikan ja nopeuden kehittämisen vuoksi.

Tietysti jos olet aloittelija, niin silloin itse ainakin suosittelisin vetämään kapealla volyymitreeniä, että saat kunnollisen pohjan tulevia treenejä varten.
It´s hard to be first class when you´re white thrash. Roach class.

- Dimebag Darrell, 1966-2004

kokkeli
Viestit: 14
Liittynyt: La Joulu 05, 2009 3:11 am
Paikkakunta: Kotka

Jullen sijoitus max kyykky/vetopäivänä

ViestiKirjoittaja kokkeli » Su Joulu 06, 2009 7:51 pm

Eli tehdäänkö julle ensimmäisenä liikkeenä vai vasta ennen maastavetoa?

kalouu
Viestit: 4
Liittynyt: To Joulu 03, 2009 2:10 pm

1 jalan reisihauis

ViestiKirjoittaja kalouu » Ma Joulu 07, 2009 6:27 pm

Mikäs liike mahtaa olla muuten 1 jalan reisihauis?

kokkeli
Viestit: 14
Liittynyt: La Joulu 05, 2009 3:11 am
Paikkakunta: Kotka

Re: Jullen sijoitus max kyykky/vetopäivänä

ViestiKirjoittaja kokkeli » To Joulu 10, 2009 6:28 pm

kokkeli kirjoitti:Eli tehdäänkö julle ensimmäisenä liikkeenä vai vasta ennen maastavetoa?


No, mitä tarkoitit sillä että pidä mave/kyykky maksimipäivinä Jullea pääliikkeenä?

Avatar
jari nurminen
vammakimppu
Viestit: 2025
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 8:05 pm
Paikkakunta: eurajoki
Viesti:

ViestiKirjoittaja jari nurminen » To Joulu 10, 2009 6:38 pm

No julle tehdään ekaksi ja kovaa eikä välttämättä vetoa/kyykkyä lainkaan vaan muut apuliikkeet vain. Lue westsidebarbell-kirja niin moni asia selviää. Saa myös hyvin varustetuista kirjastoista.
Kyykkäämällä kehityt !!!

Avatar
jari nurminen
vammakimppu
Viestit: 2025
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 8:05 pm
Paikkakunta: eurajoki
Viesti:

Re: 1 jalan reisihauis

ViestiKirjoittaja jari nurminen » To Joulu 10, 2009 6:41 pm

kalouu kirjoitti:Mikäs liike mahtaa olla muuten 1 jalan reisihauis?


Joko vastuskumilla istuen tai laitteessa tehty yhden jalan koukistus. Se reiden takana oleva lihas on reisihauis :wink: .
Kyykkäämällä kehityt !!!

Avatar
Eero
Aktiivi Jäsen
Viestit: 6273
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 7:46 am

ViestiKirjoittaja Eero » To Joulu 10, 2009 9:25 pm

Tää ei ole mitään vittuilua kun sanon että tieto on voimaa ! Joulupukin konttiin hyvä vinkki Westside Barbell Book of Methos. Löytyy tuolta verkkokaupasta, eikä maksa paljoa.
Tästä kirjasta löytyy sitten ihan kaikki mahdollinen tieto. Itse olen ollut kohta 10 vuotta Westsideri mutta kirja tulee avattua tasaiseen tahtiin.

kalouu
Viestit: 4
Liittynyt: To Joulu 03, 2009 2:10 pm

Re: 1 jalan reisihauis

ViestiKirjoittaja kalouu » Su Joulu 13, 2009 2:58 pm

jari nurminen kirjoitti:
kalouu kirjoitti:Mikäs liike mahtaa olla muuten 1 jalan reisihauis?


Joko vastuskumilla istuen tai laitteessa tehty yhden jalan koukistus. Se reiden takana oleva lihas on reisihauis :wink: .


okeii kiitoksia! vastuskumia eikä laitetta löydy täältä intin salilta niin oisiko jotain muuta liikettä vielä millä voisi reisihauista tehdä? :)

Avatar
Eero
Aktiivi Jäsen
Viestit: 6273
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 7:46 am

Re: 1 jalan reisihauis

ViestiKirjoittaja Eero » Su Joulu 13, 2009 3:21 pm

kalouu kirjoitti:
jari nurminen kirjoitti:
kalouu kirjoitti:Mikäs liike mahtaa olla muuten 1 jalan reisihauis?


Joko vastuskumilla istuen tai laitteessa tehty yhden jalan koukistus. Se reiden takana oleva lihas on reisihauis :wink: .


okeii kiitoksia! vastuskumia eikä laitetta löydy täältä intin salilta niin oisiko jotain muuta liikettä vielä millä voisi reisihauista tehdä? :)


Suorin jaloin vedot, eri GM versiot, läpiveto, GHR ylätaljassa tai että taistelu toveri pitää nilkoista kiinni. Tossa muuta esimerkki.

Ps:eri paksuiset kumit ei paljoa paina treeni kassin pohjalla, voi kuitenkin käyttä joka treenissä...

jpmlae
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Syys 20, 2010 5:13 pm

WSB:tä ilman kumeja,paitoja ym. ?

ViestiKirjoittaja jpmlae » Ma Syys 20, 2010 5:45 pm

Jep, loppu innostus bodauksen suhteen ja kipinä on nyt rakentavissa liikkeissä (pääliikkeitä 2-3 x vko, eli treenejä olisi 4-5/vko). Mahdollisuutta näihin voima-alan vempeleisiin ei ole, mutta voinko silti harjoitella esim:

1. ME kyykky + mave + apuliikkeet
2. ME pena + apuliikkeet
3. DE kyykky + mave + apuliikkeet kevyemmin
4. DE pena + apuliikkeet kevyemmin
...ilman rautoja,kumeja,penkkipaitoja...?

Ja leuanvetoon haluaisin panostaa, sopiiko kuitenkaan yllämainttuun treeneihin mihinkään? Vai yksi asia kerrallaan?

Kiitos vaivastanne
Fähigkeit Macht Frei

jpmlae
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Syys 20, 2010 5:13 pm

ViestiKirjoittaja jpmlae » To Syys 23, 2010 1:38 pm

Tähän aiemmin mainitsemaani tuli muutos :

1. ME penkki
2. ME kyykky + kevyt satulaveto
3. DE penkki
4. ME mave + kevyt syväkyykky

... se leuanveto-neuvo ja muu kritiikki olisi tervetullutta.

Juu ja pyytäisin Sakarilta pävitystä noihin tämän thread:n ens. sivulla oleville treeniohjelmille, tai sitten joku vastaava linkki? Kiitos

Ana
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 3661
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 5:07 pm
Paikkakunta: Harjavalta

ViestiKirjoittaja Ana » Pe Syys 24, 2010 6:59 am

Onnistuu WSB raw nostajallekin. Samat asiat siinä pätee, kuin varusteillakin. Kehitetään heikkoja lenkkejä ME päivinä ja DE päivinä katsotaan nopeuden ja tekniikan perään. ME liikkeet kannattaa harkita huolella ja saattaa käydä niin, että aluksi ei homma pelitä. Pienen tahimisen jälkeen oppii itsestään enempi ja tuloksia alkaa tulemaan.

Leuanvedon voit ottaa mukaan mihin tahansa ohjelmaan. Tohon runkoon voit laittaa vaikka penkkipäiville jolloin seuraisit ME/DE rytmitystä. Jos haluat panostaa leukailuun vieläkin enempi, tee niitä joka treenissä, mutta PP ME päivänä kovaa PPDE päivänä haet nopeutta ja JK/MV päivinä voluumia ja/tai nopeutta. Jos treenaat leukoja 4x/vko kannatta mielestäni sarjojen, toistojen ja painojen lisäksi vaihdella otetta.

Ja mitä tulee tohon jälkimäiseen ohjelmarunko esitykseen, mielestäni siinä mennään metsään ja lujaa. 3xME viikossa on aivan liikaa, ei palaudu.
The weak will fall and strong remain - no pain, no gain

jpmlae
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Syys 20, 2010 5:13 pm

ViestiKirjoittaja jpmlae » Pe Syys 24, 2010 6:20 pm

"...3xME viikossa on aivan liikaa, ei palaudu"

- ok. (Mikä siin on että neukut saa kovaa vääntää joka pv mutta me ei?)

Miltä kuulostaa, jos ME kyykkyä ja ME mavea vuoroin vaihtaa? Siis esim:

tällä vkolla 2. ME kyykky ja 4. DE veto ja
ensvkolla 2. ME veto ja 4. DE kyykky?

Leukojen toistot kannattaa pitää matalina mutta useita sarjoja, ja ei koskaan ns. tukkoon? Jos negatiivisia leukoja, niin kuinka paljon?
Fähigkeit Macht Frei

Ana
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 3661
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 5:07 pm
Paikkakunta: Harjavalta

ViestiKirjoittaja Ana » La Syys 25, 2010 9:38 am

http://www.voimaharjoittelu.fi/artikkelit ton linkin takaa löytyy muutama artikkeli treenaamisesta, kannattaa lukasta.

Venakot treenaa monilla erillaisilla tavoilla, mutta jos otetaan esimerkkinä Sheiko jossa päivittäinen ja viikottainen voluumi on päätä huimaava ja prosentit pyörii n.80% paikkeilla, ei tarkoita etteikö se olisi kovaa treenaamista. Monissa esimerkki ohjelmissa joihin olen törmännyt (venakot) treenaaminen perustuu valtavaan voluumiin 70%-85% alueella ja tämä toimii oikeasti suurimmalla osalla treenaajista, kunhan ei lähde tekemään apuja liian kovaa (palutuminen).

Totahan WSB treenaaminen on käytännössä, ME liike saattaa vaihtua viikottain ja sitä voi tulla seuraavan kerran tehtyä vaikka puolenvuoden päästä.
Aloitteleva wsb tekijä saattaa hyötyä parhaiten siittä, että tekee samaa liikettä peräkkäisinä viikoina, jolloin eka viikko menee liikkkeen "opettuluun" ja toisella viikolla siittä osaa ottaa kaiken irti. Periodin aikana (3-5 vko) apuja voi vaihdella mielin määrin, mutta mielestäni parhaan hyödyn saa, kun pitää koko periodin samat avut ja nostaa niissä rautaa/toistoja/sarjoja lisää.

Jos näet negatiiviset toistot tarpeelliseski leukojen kehittämiseen, niitä voit tehdä niitä silloin tällöin. Itse en tekisi joka viikko tai edes peräkkäisinä viikkoina.

Body taustaisena henkilönä joudut tekemään aika ison muutoksen treeneihisi ja treeni asenteeseesi. Esim. maitohappo syö malmia tangosta :wink:
The weak will fall and strong remain - no pain, no gain

jpmlae
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Syys 20, 2010 5:13 pm

ViestiKirjoittaja jpmlae » Su Syys 26, 2010 11:27 pm

Tattista linkistä, täytyy heti paneutua varsinkin tekniikojen viimeisen päälle hiomiseen.

Huomasin myäs jotain juttua boxille hypyistä. Onko kyseiset enemmänkin kokeneille voimanostajille? Jos kokeilisin esim. punnerrus/leukapvnä ottaa hyppyjä, vai onko parempi, että hyppelen kyykky/mave -pvnä?
Fähigkeit Macht Frei

Ana
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 3661
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 5:07 pm
Paikkakunta: Harjavalta

ViestiKirjoittaja Ana » Ma Syys 27, 2010 6:51 pm

jpmlae kirjoitti:Huomasin myäs jotain juttua boxille hypyistä. Onko kyseiset enemmänkin kokeneille voimanostajille? Jos kokeilisin esim. punnerrus/leukapvnä ottaa hyppyjä, vai onko parempi, että hyppelen kyykky/mave -pvnä?


Yleensä hypyt on tehty ennen JK/MV liikkeitä, mutta ei ole mitenkään väärin tehdä niitä joskus muulloin. Hypyt kannattaa tehdä pienen lämmittelyn jälkeen, kun ollaan vielä tuoreina. Näin saadaan paras terä äijästä ulos.
Mielestäni ei ole koskaan huonoa treenata kimmoisuutta/räjähtävyyttä, joten hyppimään vaan.
The weak will fall and strong remain - no pain, no gain

lolletti
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Marras 15, 2010 10:54 pm

ViestiKirjoittaja lolletti » Ma Marras 15, 2010 11:06 pm

Mitä meinaatte tästä mun ohjelmasta? Treenaisin ma, ke, pe.

ma
kyykky 5x5
sjmv
kapea penkki
voimapyörää 2-3x
sivuvatsat 2x

ke
penkki 5x5
flyers
leuat leveällä otteella
pystäri
jalkojen nostot 2x
talja rutistukset 3x

pe
veto 5x5
etukyykky
kulmasoutu
hauikset
voimapyörä 2-3x
sivuvatsat 2x

Ja noi 5x5 tehdään 16 viikon ohjelman mukaan. Onko tässä paljon parannettavaa? Millasia toistoja ja sarjoja muille liikkeille? raw tulos tällä hetkellä n.360-380kg, ja sitä haluaisin lähteä parantamaan. Kertokaa mitä kannattaa muuttaa?

Ana
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 3661
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 5:07 pm
Paikkakunta: Harjavalta

ViestiKirjoittaja Ana » Ti Marras 16, 2010 2:02 pm

Runko näyttää siltä, että olet pistänyt sinne muutaman lempiliikkeesi lisäksi pari pakollista liikettä. Mieti mitä ja miksi.
5x5 16vko on todella pitkä aika tehdä samaa, mä ainakin kuolisin tylsyyteen ennen puoltaväliä.
The weak will fall and strong remain - no pain, no gain

lolletti
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Marras 15, 2010 10:54 pm

ViestiKirjoittaja lolletti » Ti Marras 16, 2010 10:12 pm

Juu, olis kiva kokeilla vähän etukyykkyä ja sjmv. Mut en tiiä millast ohjelmaa lähtis puskee sitten, jokaselle kolmelle liikkeelle oma päivä? Tällee ainaki tehny tähä asti, olis mukava saada tollassii kokonaisvaltasempii liikkeitä enemmän ohjelmaan.

Ana
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 3661
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 5:07 pm
Paikkakunta: Harjavalta

ViestiKirjoittaja Ana » Ti Marras 16, 2010 11:13 pm

Tohon on tusinoittain erilaisia vaihtoehtoja miten lähtisi tekemään ohjelmaa ja ottaisi silti noi kaikki liikkeet mukaan. Yksi vaihtoehto voisi olla selkeä 2 viikon rytmitys, joka voisi näyttää tältä:

VKO 1
MA etukyykky + avut
KE kapeepenkki + avut
PE sjmv + avut

VKO 2
MA takakyykky + avut
KE normipenkki + avut
PE mave + avut

Ton tyylisellä jaksotuksella tulisi joka toinen viikko tehtyä pienemmillä raudoilla ja joka toinen isommilla raudoilla.

Jotta elämä ei olisi liian helppoa pistä toisenkin esimerkki rungon.

MA Penkki + muut punnertelut ja ojentelut
KE takakyykky + etukyykky + apuja
PE selkää, habaa ja muita apuja

MA kapeePP + muut punnertelut ja ojentelut
KE mave + sjmv + apuja
PE selkää, habaa ja muita apuja

Tähänkin runkoon on helppo pistää 2 viikon rytmitys, jolloin saadaan vaihtelua treenaamiseen. (Ek ja sjmv voi olla myös toisinpäin)
The weak will fall and strong remain - no pain, no gain


Palaa sivulle “Voimaharjoittelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa