Jalkaprässi

Keskustelua voimaharjoittelusta.

Valvojat: Tatu Karhu, Pekka Raiha, Ylläpito

Avatar
Sakari Selkäinaho
Aktiivi Jäsen
Viestit: 1205
Liittynyt: La Marras 01, 2003 7:58 pm

Jalkaprässi

ViestiKirjoittaja Sakari Selkäinaho » Ke Heinä 28, 2010 1:36 pm

Mielipiteitä löytyy puolesta ja vastaan. Omia kokemuksia kellään ?

Avatar
Eero
Aktiivi Jäsen
Viestit: 6208
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 7:46 am

ViestiKirjoittaja Eero » Ke Heinä 28, 2010 3:15 pm

Olen vuosien varrella tehnyt useita jaksoja kyseistä liikettä. Yhdellä ja kahdella jalalla, pitkiä ja lyhyitä sarjoja mutta eivät ole parantaneet kyykkyäni tai vetoa milläänlailla omasta mielestäni.

Tietenkin syynä voi olla etten ole osannut siirtää hyötyä itse kisanostoihin mutta mikä on varmaa niin muita tehokkaita treeni liikkeitä löytyy roppakaupalla.

Nykyään teen välillä lämmittelyksi yks kaks sarjaa ihan vaihtelun vuoksi.

Avatar
Frodo
Aktiivi Jäsen
Viestit: 2950
Liittynyt: La Helmi 19, 2005 12:08 am
Paikkakunta: Valkeakoski

ViestiKirjoittaja Frodo » Ke Heinä 28, 2010 6:32 pm

Aikanaan jalkaprässiä suhteellisen paljonkin tehneenä, törmäsin aina samaan dilemmaan, eli prässissä kehittyminen ei milloinaan siirtynyt jalkakyykkyyn.
Tämän vuoksi ole sitä juuri käyttänyt omassa enkä ryhmäni treeneissä.

Jalkaprässin tehosta/avusta kapean maastanoston lähtövaiheeseen en olisikaan yhtä kriittinen... silti siihenkin löytyy huomattavasti lajinomaisempia vaihtoehtoja kuten esim etukyykky eri jalka-asennoilla.

Roikonen
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2010 9:55 pm
Paikkakunta: Mäntsälä

ViestiKirjoittaja Roikonen » Ke Heinä 28, 2010 9:17 pm

Sama juttu ku herroilla tossa ylempänä, itse en ole saanut prässistä mitään hyötyä vetoon tai kyykkyyn.

Etukyykky on paras jos kapeen vedon irrotus on vaikea. Mulla on just tämä ongelma.

Jarkko Holviala
Aktiivi Jäsen
Viestit: 624
Liittynyt: La Touko 20, 2006 12:41 pm
Paikkakunta: Jyväskylä

ViestiKirjoittaja Jarkko Holviala » To Heinä 29, 2010 11:48 am

prässistä ei ole minullekkaan ollut koskaamn mitään hyötyä jalkakyykkyyn.

prässiä voi tehdä kuntotusmielessä jos ei todellakaan pysty kyykkyjä tekemään ja silloin erityisesti 1-jalan versiot ovat parhaat.

Jos olet kilpaileva voimanostaja niin prässin teko on ajan hukkaa tuloksen kannalta.

Jarkko Holviala

M.T.
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Helmi 22, 2010 2:57 pm
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja M.T. » To Heinä 29, 2010 1:16 pm

Minä olen omalla kohdalla huomannut selvän vaikutuksen prässistä kyykkyyn.

Kyykky kulkee ja kehittyy paremmin silloin, kun prässi on mukana ohjelmassa verrattuna siihen, kun prässi ei ole.

Prässin teen apuliiketreenin pääliikkeenä. Harvoin samassa treenissä kyykyn kanssa. Tekniikka on Jouko Aholan tyylillä eli jalat mahdollisimman leveällä ja ylhäällä prässin levyllä. Varpaat tulee yleensä vähän yli levyn yläkulmista.

Yhden jalan prässiä on tullut tehtyä vaan vaihtelun vuoksi silloin tällöin, kun ei jaksa eikä kiinnosta saada naamaa täyteen verenpurkaumia.

shoax
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Helmi 24, 2010 12:20 pm
Paikkakunta: Tampere

ViestiKirjoittaja shoax » La Heinä 31, 2010 12:20 am

Tässä tuo mainittu Jouko Aholan prässitreeni maastavedon lähtöä kehittämään, jos joku ei ole sattumoisin nähnyt tai muista http://www.youtube.com/watch?v=DFAh5qLPk2M&#t=2m20s (aikalinkitetty oikeaan kohtaan videossa)

Markku Nevala
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 2219
Liittynyt: Ti Huhti 27, 2004 12:04 pm

ViestiKirjoittaja Markku Nevala » La Heinä 31, 2010 5:49 pm

Tuloksen kannalta prässi ei ehkä ole hyödyllistä, mutta hyvä liike silloin, kun täytyy treenata lihasta(tai kuntouttaa, keventää kyykkyä jne jne). Ehdottomasti paras yhdellä jalalla tehtynä niin, että kantapää on levyn yläreunassa.
It´s hard to be first class when you´re white thrash. Roach class.

- Dimebag Darrell, 1966-2004

jullikka
Aktiivi Jäsen
Viestit: 1586
Liittynyt: To Touko 11, 2006 6:48 pm

ViestiKirjoittaja jullikka » Su Elo 01, 2010 9:52 pm

ite oon huomannut että se auttaa jonkin verran maven lähtöön ja pikkuraudoilla tehtynä kuntouttaa polvia.


Palaa sivulle “Voimaharjoittelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa