Vatsalihasten harjoittelu

Keskustelua voimaharjoittelusta.

Valvojat: Tatu Karhu, Pekka Raiha, Ylläpito

Avatar
Sakari Selkäinaho
Aktiivi Jäsen
Viestit: 1205
Liittynyt: La Marras 01, 2003 7:58 pm

Vatsalihasten harjoittelu

ViestiKirjoittaja Sakari Selkäinaho » Pe Elo 06, 2010 9:27 am

Toiset tekevät, toiset eivät ... mitä mieltä itse olet ?

Rami-64
Vanha miäs Turust!
Viestit: 4190
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 10:36 pm
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Rami-64 » Pe Elo 06, 2010 10:04 am

Edustan mielipiteelläni aloittelijoita - vasta 5v voimanostoa takana.

Aloittelijan tärkein treeni on vatsatreeni.

Sekä kyykky että veto jää puolitiehen ilman kunnon vatsatreeniä. Lisäksi vahva vatsa on paras terveysvakuutus voimanostajalle(kin).

Ansuzi
Viestit: 26
Liittynyt: Pe Maalis 09, 2007 8:33 pm

ViestiKirjoittaja Ansuzi » Pe Elo 06, 2010 1:17 pm

Kyllä keskivartalon lihaskunto on tärkeää yleisen hyvinvoinnin kannalta. Se paljonko vaikutusta on tuloksiin kyykyssä, vedossa jne. on sitten eriasia.

Tuskin kenellekään haittaa on, jos kerran viikkoon vatsojakin hieman enemmän jumppailee. 1000 toistoa päivittäin on voinut olla sitten jo hieman liikaa :)

Muhonov
Aktiivi Jäsen
Viestit: 1286
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 7:02 pm

ViestiKirjoittaja Muhonov » Pe Elo 06, 2010 8:14 pm

Itse en ole huomannut vatsatreenillä olevan mitään vaikutusta kyykkyyn ja vetoon. Välillä olen treenannut vatsoja kovaa ja välillä en juuri ollenkaan. Kummassakin tapauksessa kyykky ja veto on kulkenut aivan yhtä hyvin taikka huonosti. Kyykky ja veto ja niiden eri variaatiot itsessään vahvistaa keskivartaloa paremmin voimanoston tarpeita ajatellen. Näin minä koen asian.

Avatar
Eero
Aktiivi Jäsen
Viestit: 6234
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 7:46 am

ViestiKirjoittaja Eero » Pe Elo 06, 2010 9:12 pm

Mielestäni vatsa ja kylki apuliikkeet ovat niitä kaikkein tärkeimpiä apuliikkeitä kyykylle ja Vedolle.
Kaikessa treenissä pitää olla vaihtelua mutta juuri ennen kaikkea keskivartalon treenissä. Vaihtamalla liikkeitä, variaatioita, sarjoja ja toistaja. Mukana olisi kuiten koko ajan tärkeimmät liikkeet kuten vatsat taljassa ja jalkojen nostot.

Tämä on oma mielipiteeni ja aina apuliikkeissä tarvii muistaa ettei ammu yli, ettei apuliikkeestä/liikkeistä tule toinen pääliike :idea:

Tatu Karhu
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 7137
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 12:10 pm
Paikkakunta: Naantali

ViestiKirjoittaja Tatu Karhu » Pe Elo 06, 2010 9:51 pm

1,5 vuotta sitten jätin vyön yms. tuet kokonaan pois kaikista treeneistä sen jälkeen varsinainen vatsatreeni on jäänyt lähes olemattomaksi mutta silti vatsa on vahvempi kuin koskaan ennen eli se on vahvistunut lajinomaisesti treenaamalla ilman tukia ja samalla pakottanut opettelemaan vatsan käyttöä :wink: Enää en edes kaipaa vyötä missään treenissä :wink:
Vanha voimailee sisulla ja sydämmellä.

Roikonen
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2010 9:55 pm
Paikkakunta: Mäntsälä

ViestiKirjoittaja Roikonen » Pe Elo 06, 2010 9:58 pm

Ite teen voimapyörää kerran viikossa ja normaaleja istumaannosuja, jalkojennostoja yms kerran viikossa. Eri päivinä tietenkin. Voimapyörä on ehdoton ykkönen.

Samaa mieltä herra Karhun kanssa, vyö pois treeneistä nii vahvistuu keskikroppakin. Itse toki käytän vyötä ainakin kun kyykkään puvulla. Mutta vältän vyön käyttöä niin paljon kuin mahdollista.

Muhonov
Aktiivi Jäsen
Viestit: 1286
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 7:02 pm

ViestiKirjoittaja Muhonov » La Elo 07, 2010 11:08 am

Miten esim. painonnostajat treenaavat vatsalihaksia, jos treenaa? Sehän vaatii myös vahvan keskivartalon/vatsan. Joitakin painonnostajien treenejä olen sivusta seurannut, mutta koskaan en nähnyt vatsalihaksia treenattavan erikseen. Jullikka varmaan ainakin tietää tästä jotain.

anatasae
Aktiivi Jäsen
Viestit: 426
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 6:19 pm
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja anatasae » La Elo 07, 2010 2:01 pm

Itse tulee keskivartalotreeniä siten että tekee kaikki muut paitsi kisanostot ilman vyötä, ja sitten lisäksi kyykky- ja vetotreeneissä paukuttaa 10-12 sarjaa suorille- ja sivuttaisille vatsalihaksille ja kyljille. Liikkeitä ja suoritusjärjestystä ja toistojen määrää pyrin vaihtamaan treenistä toiseen ja käyttämään aika-ajoin vetokumeja. Ja välipäivisin koitan tehdä kotona jumppaa lonkankoukistajille jalannostoina ja "syviä vatsalihaksia" niin että säästyis vielä enemmiltä ongelmilta... .Just my 2 cents :oops:
"You better take care of me Lord, if you don't you're gonna have me on your hands. "
-Hunter S. Thompson

Mathias B
Aktiivi Jäsen
Viestit: 222
Liittynyt: Ke Loka 11, 2006 10:59 pm

ViestiKirjoittaja Mathias B » La Elo 14, 2010 10:30 am

Treenit ilman vyötä kyykyssä ~70% kisamaksimista (varusteilla). Ilman varusteilla tämä vastaa minulle noin 80-85% maksimista...

Olen myös tehnyt paljon vatsaliikkeitä sekä kevyesti että raskaasti mutta tärkeimpänä minun mielestäni on treenata paljon ilman vyötä.


Palaa sivulle “Voimaharjoittelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa