Olkapäässä kipuja. Ja nyt myös hauiksessa.

Keskustelua voimaharjoittelusta.

Valvojat: Tatu Karhu, Pekka Raiha, Ylläpito

Avatar
utu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 625
Liittynyt: To Helmi 17, 2005 9:23 am
Paikkakunta: Rollou

Olkapäässä kipuja. Ja nyt myös hauiksessa.

ViestiKirjoittaja utu » Ti Elo 17, 2010 1:06 pm

Penkissä tankoa laskiessa ei tunnu kipuja, mutta heti punnertaessa tuntuu kipua olkapään etu- ja sivuosassa. Myös pystypunnerruksissa tuntuu melkoisen inhottavaa kipua juuri ennen käsien ojentumista. Välillä kipu tuntuu myös silloin, kun en tee edes mitään. Katson esimerkiksi telkkaria ja satun raapimaan vaikka päätä, niin iskee semmoinen vihlova kipu.
Kenelläkään muulla moista ollut? Mikä avuksi?
Viimeksi muokannut utu, Ke Elo 18, 2010 9:36 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Walk on home, boy?
Walk on, homeboy?

Temppa
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Loka 27, 2008 12:55 pm
Paikkakunta: Tre

ViestiKirjoittaja Temppa » Ti Elo 17, 2010 6:16 pm

Oisko kiertäjäkalvosin? Sisä- ja ulkokiertoja parinkympin toiston sarjoja ohjelmaan 2-3 kg painoilla, työntävistä liikkeistä pari viikkoa taukoa ja sitten taas pikku hiljaa lisäillen. Näin aikoinaan omalla kohdalla. Rotator cuff löytynee apuja, jos ei suomella netistä irtoa.

Avatar
utu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 625
Liittynyt: To Helmi 17, 2005 9:23 am
Paikkakunta: Rollou

ViestiKirjoittaja utu » Ti Elo 17, 2010 8:24 pm

jokainen punnerrustreeni alkaa ensin yhdellä pitkällä sarjalla vipunostoja sivulle ja perään pari 20-30 toiston sarjaa kiertäjiä 2-4kg käsipainolla.
Walk on home, boy?

Walk on, homeboy?

Temppa
Viestit: 84
Liittynyt: Ma Loka 27, 2008 12:55 pm
Paikkakunta: Tre

ViestiKirjoittaja Temppa » Ti Elo 17, 2010 10:21 pm

No sitten on vähemmän todennäköstä varsinkin, jos oot tehnyt molempiin suuntiin. Sopi vaan hyvin omiin oireisiin parin vuoden takaa. Sitten mennään vähän enemmän lääketieteellisiin vaihtoehtoihin, kalkkikerääntymiset, rustot ja niiden hankaumat sun muut jos ja kun mikään äkkinäinen liike ei ole syypää.

Ana
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 3659
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 5:07 pm
Paikkakunta: Harjavalta

ViestiKirjoittaja Ana » Ke Elo 18, 2010 6:26 am

Saattaa olla myös lihastasapaino juttu. Pystäri ja penkki käy paljon olkapään etuosaan. Samalla saattaa jäädä takalohkon treenaus puolittaiseksi, jolloin olkapäät kääntyy eteenpäin ja rupeaa pikkuhiljaa oireilemaan.
Älytön hauiksen treenaus + penkki + pystäri = kipuja etuolkapäässä.

Lihas huoltoa (esim venyttelyä ja liikkuvuustreeniä) ja tasapuolisempaa treeniä olkapään alueelle niin saattaa vaivat lähteä.
The weak will fall and strong remain - no pain, no gain

Avatar
utu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 625
Liittynyt: To Helmi 17, 2005 9:23 am
Paikkakunta: Rollou

ViestiKirjoittaja utu » Ke Elo 18, 2010 9:35 am

itsekin pohdin, että voiko kyseessä olla joku tuommoinen lihastasapainojuttujuttuonpapitkäsana. joo, häätyypä alkaa takaolkapäitä hinkkaamaan ja laskea hitusen reenipainoja.

asiasta toiseen minua vaivanneeseen vaivaan. penkkiä kun kovasti välillä teen, niin aina kun se punnerrus alkaa, myös hauiksessa, (joka taitaakin olla samalla puolen, kun oireileva olkapääkin,) tuntuu kipua. se on semmoinen ööö sykähdysmäinen, eli käy vain heti siinä kun tanko lähtee rinnalta. merkistä jos olen ottanu, niin silloin ei tunnu mitään. kipua siis.
Walk on home, boy?

Walk on, homeboy?

M.T.
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Helmi 22, 2010 2:57 pm
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja M.T. » Ke Elo 18, 2010 10:07 am

Omalla kohdalla tulee aina välillä samanlaista vikaa ja johtuu siitä, kun teen penkkiä "non-stop" tyyliin. Esim. WSB tyylistä DE treeniä, mulla ei olkapää kestä (montaa viikkoa putkeen). Jos teen vaan stopilla rinnalta/lankulta/pinnoilta, niin ei mitään ongelmaa.

Tärkein juttu mikä auttaa on, kun jättää muutamaks viikkoo kaikki tankopunnerrukset pois. Käsipainoja vaan. Ja pari viikkoa palauttelen kunnolla eli sinne muutama treenipäivä eikä kovia punnerrussarjoja ollenkaan, palauttavaa treeniä.

Ana
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 3659
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 5:07 pm
Paikkakunta: Harjavalta

ViestiKirjoittaja Ana » To Elo 19, 2010 5:41 am

Saattaa siellä olkapäässä olla myös tulehduskin. Toi kohta kuulostaa siltä, että hauiksen yläpää olisi ottanut itseensä :arrow: lepoa, tulehduskipulääkkeitä ja kylmää.
The weak will fall and strong remain - no pain, no gain

Rami-64
Vanha miäs Turust!
Viestit: 4679
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 10:36 pm
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Rami-64 » To Elo 19, 2010 10:04 am

Ana kirjoitti:Saattaa siellä olkapäässä olla myös tulehduskin. Toi kohta kuulostaa siltä, että hauiksen yläpää olisi ottanut itseensä :arrow: lepoa, tulehduskipulääkkeitä ja kylmää.


Mulla hauiksen yläkiinnitys tulehtui vähän aikaa sitten. Sehän kiinnittyy syvälle olkapäähän, joten kipu tuntuu hämäävästi olkapääkipuna. Vaihtoehtoja on kuitenkin sen verran monia, että kannattaisi näyttää ammattilaiselle.

j. henriksson
Aktiivi Jäsen
Viestit: 252
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 1:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja j. henriksson » Ti Elo 24, 2010 8:08 am

Mä oon aika paljon kärsiny olkapääongelmista. Tässä on yksi ehkä parhaiten mua auttaneista artikkeleista:

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance_repair/pushups_face_pulls_and_shrugs

Lyhyesti siinä puhutaan lavan asennon merkityksestä olkapään toimintaan. Toi idea mun mielestä tossa on se, että vaikka soutuja pidetään täydellisinä vastaliikkeinä penkkipunnerrukselle, niin lavan kannalta ne eivät ole sitä, koska sekä penkkipunnerruksessa, että souduissa lavat vedetään aina taakse. Lapaa liikuttaviin lihaksiin muodostuu epätasapainoa ja lapa jää väärään asentoon. Olkapää on siinä väärässä asennossa olevassa lavassa sellaisessa asennossa, että se kiertäjäkalvosin ei pääse toimimaan, vaikka sitä treenais kuinka. Siinä opastetaan muutamia liikkeitä, joissa saa tuota lapaa työntää eteen ja ylös, joka korjaa tuota epätasapainoa.

Lukekaa kaikki toi. Vaikka olisittekin eri mieltä, niin ton artikkelin lukemiseen ei mee montaa minuuttia hukkaan.
"Critics are like eunuchs in a harem: they know how it's done, they've seen it done every day, but they're unable to do it themselves." Brendan Behan

Pekka T
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2010 7:15 pm

ViestiKirjoittaja Pekka T » Ma Joulu 06, 2010 7:44 pm

Itse olen kärsinyt ensimmäisessä viestissä kuvailtuja kipuja. Nyt syksyllä kivut pahenivat myös hauiksen puolelle. Noita kiertäjäkalvosin liikkeitä olen tehnyt jo kauan mutta ei auta. Äsken kävin salilla ja tein noita kirjoituksessa kuvailtuja liikkeitä. Toivottavasti auttaa.

Tuossa kirjoituksessa ei mainita (ei ainakaan osunut silmään) toistojen tai sarjojen määriä. Olen jo wanha äijä 53v. ja kookas (201cm/160kg) joten perus etunojapunnerrukset varmaan aluksi riittää. Tein niitä tänään 4x10. Kuinka usein näitä liikkeitä pitäisi viikko tasolla tehdä? Käyn salilla 4-5 kertaa viikossa enkä tee maastavetoa enkä kyykkyä isoilla raudoilla. Penkkiä olen tehnyt kahtena päivänä viikossa. Sain 3 viikkoa sitten 160kg raw, mutta kipujen takia en nyt pysty kunnolla treenaamaan.

Rami-64
Vanha miäs Turust!
Viestit: 4679
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 10:36 pm
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Rami-64 » Ma Joulu 06, 2010 8:18 pm

Pekka T kirjoitti:Itse olen kärsinyt ensimmäisessä viestissä kuvailtuja kipuja. Nyt syksyllä kivut pahenivat myös hauiksen puolelle.



Ainoa tuo syyt ei ole aivan ilmeisiä. Mulla oli olkapää ja hauisongelmia ja syylliseksi osoittautui jumittunut latissimus dorsi, joka painoi hauista läheltä sen kiinnittymispistettä. Seurauksena etuolkapää ja hauiskipua mutta hoitona kainaloiden ja lapojen hierontaa !


Palaa sivulle “Voimaharjoittelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa