mikä mättää vedossa

Keskustelua voimaharjoittelusta.

Valvojat: Tatu Karhu, Pekka Raiha, Ylläpito

jyri80
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Loka 19, 2010 6:25 pm

mikä mättää vedossa

ViestiKirjoittaja jyri80 » Ti Loka 19, 2010 6:34 pm

ongelma on, että en tiä mikä on heikkolenkki tai mikä mättää vedossa.
RAW kyykky 202,5 ipf syvyyteen.
vedän perinteisellä tyylillä ja enkka on 196.
sjmv 10cm korokkeelta paras 2x180
etukyykky pakarat lattiaan kapeala ilman vyötä 5x140 (vois tulla enemmänkin en ole koittanut)
julle 5x135.
kyljet smithissä 3x7x90

pystyykö noista päätteleen missä heikko kohta on, vai pitäskö koittaa videoida ja kattoo onko tekniikka ihan pielessä?

veto junnannu vuoden paikallaan vaikka muut on kehittynyt kohtalaisesti.

hukkuu motivaatio ku ei kulje kele.

kaikki vinkit on tarpeeseen

Rami-64
Vanha miäs Turust!
Viestit: 4116
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 10:36 pm
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Rami-64 » Ti Loka 19, 2010 6:44 pm

Ota ihmeessä videota ja laita tänne.
Kannattaa ottaa sut lähelle maksimia, että näkee mikä pettää.

Missä kunnossa vattalihat?

jyri80
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Loka 19, 2010 6:25 pm

ViestiKirjoittaja jyri80 » Ti Loka 19, 2010 7:08 pm

kyljet jo mainitsinkin 3x7x90 (smithillä)
oma paino 93
vatsarutistus taljalla seisten 3x8x65
voimapyörä polvillaan 25 limppu niskassa 2x6
rekillä roikkuen jalat suorana leuankorkeudelle 3x8 12,5

jäi mainitsematta, että lattiaan jää maksimi eli irtoaa korkeintaa 5cm.

oma pituus 177 ja sylimitta 187 eli mittasuhteidenkin kai pitäs olla kohdallaan.

ihmetyttää kun en oo muita salilla tavannu, joilla on raw kyykky parempi kuin veto yleensähän se on päin vastoin.

Patrik
Patte-setä
Viestit: 2087
Liittynyt: Pe Kesä 27, 2003 12:24 pm
Paikkakunta: Pori

ViestiKirjoittaja Patrik » Ke Loka 20, 2010 8:32 am

Tähän on lähes mahdotonta vastata näkemättä mutta näyttää siltä että vatsat ja etu sekä takareidet on tulosten perusteella vahvat.Kyse voi siis olla tekniikkavirheestä.Saattaa olla että paineet karkaavat irroitsuvaiheessa taikka rykäiset alussa tosin mahdotonta sanoa ilman että näkee.
Yksi iso syy on myös usein se että vetoa treenataan liikaa ja etenkin liian isoilla painoilla jolloin nostoista tuklee hitaita ja hermosto menee tukkoon.Pudota sarjapainoista 20kg ja vedä nopeita kakkosia ja kolmosia muutama viikko pitäen volyymin samana kuin ennen.Käytä volyymin määrittämiseen prilepin taulukkoa (katso googlesta).Oman kokemuksen mukaan vetoa ei tule treenata 90% yli juuri koskaan paitsi silloin kun kokeilee maksimia tai korkeintaan kerran n. 6 viikossa.Yli kymmenen vuotta sitten treenasin aina 2 viikkoa yli 80% ja sitten kun painot nousi yli 85% niin aina kevyt viikko väliin ja sitten taas kova.Toimi hyvin.
Jos irroitus sun tapauksessa on huono niin veikkaan lisäksi että treenaat vatsaa liikaa.Etenkin alavatsa ei saa olla lainkaan tukossa kun treenataan vetoa sama koskee kylkiä.Treenaa vatsat siis aina vetopäivänä ja älä treenaa vatsaa kovaa lainkaan 3-4 päivää ennen vetoa.Mulla itsellä menee alavatsa helposti jumiin vaikka treenaan ne vedon yhteydessä vain kerran viikossa ja tätä tapahtui jo kymmenen vuotta sitten joten ei johdu nyt omasta iästäni (40v) ja palautumisesta.
Helpoin tapa ratkaista vedon ylitreenaaminen on ottaa veto kovaa vain joka toinen viikko ja siinä yhteydessä vatsat erittäin kovaa.Viikon päästä kevyt veto nopeustyyliin ja vatsat hieman kevyemmin.Näin et mene ylikuntoon ja veto kulkee 8-9 kertaa kymmenestä olettaen että tekniikka ok.
Hullu saa olla muttei tyhmä

Rami-64
Vanha miäs Turust!
Viestit: 4116
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 10:36 pm
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Rami-64 » Ke Loka 20, 2010 9:48 am

Patrik kirjoitti:Etenkin alavatsa ei saa olla lainkaan tukossa kun treenataan vetoa sama koskee kylkiä.


Tosta tuli mieleen. Olen treenannut kylkiä kovaa 2 vuotta. Tuli siitäkin opittua uusi asia : kylkiäkin tarvii venytellä :)

Jos kyljet menee tukkoon, niin ne rajoittaa koko torson pitoa enemmän kuin uskoisikaan. Hyvä uutinen on että kyljet vastaa aika hyvin venyttelyyn. Otat esim leuanvetotaljasta tai oven sivukarmin yläosasta kiinni ja viet saman puolen jalkaa taakse päin. Jos kiristää, kannattaa venyttää parin viikon ajan kerran/kaks päivässä esim 3x15sec per puoli (toiset tykkää pitemmästä).

Avatar
miikka
Pro
Viestit: 1706
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 12:02 pm
Paikkakunta: Juva rock city

ViestiKirjoittaja miikka » To Loka 21, 2010 10:33 am

laitappas esimerkki siun veto ja kyykky reenistä ni eiköhän se syy löydy sit sieltä
määränpää on fyysisen ja henkisen kivun
sekä pahoinvoinnin äärimmäinen kosketeltavuus



http://www.youtube.com/profile_videos?user=raamaja

jyri80
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Loka 19, 2010 6:25 pm

ViestiKirjoittaja jyri80 » To Loka 21, 2010 5:59 pm

http://www.voimaharjoittelu.fi/artikkel ... le_id=1466

ton ohjelman mukaan on thety pääliikkeet penkissä ja vedossa.

kyykky
5*70%, 6*80%, 5*85%, 6*80%, 5*85%, 6*80%, 5*85%, 6*80%
meinaa kyl usko loppua tota tehdessä

allaolevia vuoroviikoin
etukyykkyä tuntuman mukaan
tosi leveetä box-kyykkyä tuntuman mukaan
takareisi-pakaranostoa tuntuman mukaan
pohkeita hack-koneessa
vattoja rekissä roikkuen lisäpainolla

edellinen vetoreeni
sumoveto harjoittelu 10x70 10x100 5x130 5x150 5x170 3x180
sjmv 10cm korokkeelta 3x5x150
selkää levytangolla selkäpenkissä tuki navan korkeudella
7x20 7x30 7x40 7x50
kyljet smithillä 3x7x90
kulmasoutu levytangolla penkkileveydellä rintalastaan 3x10x80

koitan kaivella vanhempi tänävuonna kuvattuja videoita kyykyistä ja vedoista flunssaa pukkaa ni ei pääse het salilla

jyri80
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Loka 19, 2010 6:25 pm

ViestiKirjoittaja jyri80 » To Loka 21, 2010 6:01 pm

ja korjaus heti eli tuota "bulgarialaista" käytän vaan kyykkyyn ja penkkiin vedossa oon yrittäny ettiskellä sitä heikointa lihasta korokevedoilla ja sjmv:llä

jyri80
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Loka 19, 2010 6:25 pm

ViestiKirjoittaja jyri80 » To Loka 21, 2010 7:30 pm

tässä kaksi onnistunutta nostoa.
http://www.youtube.com/watch?v=vAXARrIpZt4

ja muutama epäonnistunut
tammi- touko- ja heinäkuulta
http://www.youtube.com/watch?v=ikKQ-dtSWBA

Rami-64
Vanha miäs Turust!
Viestit: 4116
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 10:36 pm
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Rami-64 » To Loka 21, 2010 7:52 pm

Mielenkiintoista. Tällaisia havaintoja tuosta tekniikkapuolesta :

- Katse pitää olla alaviistoon eli just päinvastoin kuin kyykyssä
- Menet vähän lampaana tankoon. Silloin kun liikutaan vedossa äärirajoilla pitää olla menoa ja meininkiä. Pientä raivoa ja iso räjähdys.
- Irrotus on hidas. Lähdössä pitää polkaista jalat lattiasta läpi. Lähtö räjähtää. Lähtönopeutta on hyvä treenata kumilavavedolla tai hangbar-vetona
- Aika alhaalta haet. Lähtöasennossa ei tarvitsisi olla läheskään noin paljoa kyykyssä, vaikka irrotus tapahtuukin jaloilla.
- Kokeile vähän kapeampaa jalka-asentoa. Toimii mulla
- Onko vyö tiukalla? Jos ei käsi mahdu helpolla väliin on liian tiukka ja vatsa ei pääse töihin. Nyt näyttää siltä kuin vyö katkaisisi sinut kahtia.
- Tuo rullaustekniikka on vaikea hallita. Kannattaisi varmaan opetella kunnolla ensi paikaltaan lähtö ja myöhemmin vasta liikkuvalla tangolla.

Sitä heikkoa kohtaa en kuitenkaan tuosta näe (ei riitä silmä eikä kokemus). Onneksi täällä on kokeneempiakin katsomaan sitä puolta.

jyri80
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Loka 19, 2010 6:25 pm

ViestiKirjoittaja jyri80 » To Loka 21, 2010 8:14 pm

vyön ei pitäs olla liian tiukalla koitan säätää niin, että liikkuu mukavasti rentona ja ku jännittää vatsan jämähtää vyö paikalleen.

kapeemmasta asennosta oon kuullut aiemminkin täytyy kokeilla.
nyt ku oon lentsussa tulee pakko lepoo ni taidan testata vinkit ja kokeilla uudelleen maksimia kunhan toivun. kuvaan sen ja laitan tänne ni saa kommentoida.

http://www.youtube.com/watch?v=l-IcrGI3_wI

linkissä useampi kyykky toisin noiden jälkeen kavensin käsiotetta huomattavasti tuli olkapäät pirun kipeeks ni oli pakko kaventaa ja rupes selkä pyöristyyn maksimeissa.

Avatar
miikka
Pro
Viestit: 1706
Liittynyt: Pe Marras 26, 2004 12:02 pm
Paikkakunta: Juva rock city

ViestiKirjoittaja miikka » Pe Loka 22, 2010 6:16 am

Irrotus vaihe tuossa näkys mättävän ja sitä todistaa mielestäni sekin että teet romanialaista lähes samoilla raudoilla kun tavallista ja nosto kiihtyy loppua kohden. Samaa mieltä kun Rami että lähtö kulma liian alhaalla. Jalat riittävän kapealle ja jalkateriä tarpeeks levälleen ( nyrkkisääntö 2 nyrkkiä kantapäiden väliin ja 4 varpaiden). Myös tuo rullaus on ihan turhaa kikkailua. Paineet ylhäällä kroppaan,nopiasti tangosta kiinni ja vielä nopeemmin ylös. Ja vetämällä se veto paranaa mutta vaatii vuosia :wink:
määränpää on fyysisen ja henkisen kivun

sekä pahoinvoinnin äärimmäinen kosketeltavuus







http://www.youtube.com/profile_videos?user=raamaja

Avatar
Tero Soini
Tanssiva kalakukko
Viestit: 2958
Liittynyt: To Helmi 26, 2004 8:36 pm
Paikkakunta: Laitila

ViestiKirjoittaja Tero Soini » Pe Loka 22, 2010 3:50 pm

kokeileppa myös ihan sukkasillaan vedellä? Kokeile myös korokkeen päällä itte seisoen ja vedellä siittä
YLIPAINO ON YLIVOIMAA


Palaa sivulle “Voimaharjoittelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa