Venyttely, hyvä vai paha?

Keskustelua voimaharjoittelusta.

Valvojat: Tatu Karhu, Pekka Raiha, Ylläpito

Pekka Raiha
YLLÄPITO
YLLÄPITO

Venyttely, hyvä vai paha?

ViestiKirjoittaja Pekka Raiha » Ke Maalis 19, 2014 3:40 pm

Herätellääs taas porukkaa vähän vastailemaan ;)

Aiemminkin näköjään ollut venyttelystä puhetta, mutta kyselen silti. Isäukko tuossa lähetti lehtileikkeen, jossa fysioterapeutti Tony Elomaa kyseenalaistaa venyttelyn. Tässä high-lightit:

"Staattinen venyttely oikeastaan pysäyttää palautumisen. Siinähän puristetaan verenkierto ja aineenvaihdunta pysähdyksiin. Venynyt lihas palautuu alkuperäiseen mittaansa muutamassa minuutissa."

"2004 kuulin, että ruotsalainen yleisurheilija Carolina Klüft oli ehdottomassa venyttelykiellossa ennen olympialaisia."

"Elomaan radikaali näkemys perustuu siihen, että kaikki liike tulee nivelistä. Lihas ei siihen oikeastaan vaikuta. Siksi jäykkiä jäseniä ja kipeitä paikkoja pitäisi hoitaa palauttavalla aerobisella liikunnalla ja nivelten liikkuvuusharjoitteilla."

Itsekin olen monesti miettinyt onko venyttelystä mitään hyötyä. Kivaltahan se tosin tuntuu kireille lihaksille. Viime sunnuntaina kävin kävelemässä reippaasti 30min ennen kyykkytreeniä ja 30min muutama tunti suht kovan treenin jälkeen ja illalla tuntui siltä, että olisi voinut lähteä uudestaan tekemään samat kyykyt! Aerobisella "aktiivisella levolla" eittämättä siis merkittävä osuus palautumisessa. Järkevämpää kuin venyttely?? Eikös palautumiseen vaikuta eniten kuona-aineiden poistaminen lihaksista, joka hoituu kevyellä liikunnalla.

Olen tosin myös venytellyt jokaisen treenipäivän iltana noin 3-5h treenin jälkeen suht huolellisesti tässä noin 3 viikon ajan. Kroppa toiminut ja palautunut suht hienosti, jotkut paikat tosin kipeytyneet vaan enemmän.

Heittäkää nyt jotain ajatusta!

Eero
Aktiivi Jäsen

ViestiKirjoittaja Eero » Ke Maalis 19, 2014 10:28 pm

Mielestäni molempia kannattaa ja pitää tehdä jos haluaa kehittyä. Aerobista ja venyttelyä, näitten molempien tärkeys korostuu ien myötä vain.

Tatu Karhu
YLLÄPITO
YLLÄPITO

ViestiKirjoittaja Tatu Karhu » To Maalis 20, 2014 8:18 am

Venyttelyssä on tärkeää muistaa kohtuus,yliliikkuvuus on pahasta voimailijalla...
Vanha voimailee sisulla ja sydämmellä.

Pekka Raiha
YLLÄPITO
YLLÄPITO

ViestiKirjoittaja Pekka Raiha » To Maalis 20, 2014 9:36 am

Mulla on vähän yliliikkuvuutta selässä... Reisiä ja lantion seutua on kyllä lähes pakko venytellä jatkossakin. Tuntuu menevän muuten etureidet ja pakarat niin jumiin että... Ehkäisee luultavasti myös polvikivuilta. Mutta varsinaisesti venyttelyn auttavasta vaikutuksesta nimenomaan palautumiseen en ole silti täysin vakuuttunut, vaikka venyttelyä varmasti jatkankin. Esim ojentajia en ole venytellyt juuri koskaan ja ihan hyvin ovat nyt tämän volyymijaksonkin palautuneet vaikka penkkiä neljästi viikossa.
Aerobiseen palauttavaan liikuntaan tulee onneksi iso lisäys kunhan pyörätiet sulavat ja pääsee pyörällä töihin ja salille.

Janne Aimasmäki
Aktiivi Jäsen

ViestiKirjoittaja Janne Aimasmäki » Pe Maalis 21, 2014 9:17 am

Itse olen venytellyt joka päivä jo yli 15 vuotta ja voisin kyllä olla venyttelyn puolesta puhujana millon vaan.
Itsellä ollut elämän aikana monenmoista vaivaa ja vakaasti uskon että ilman venyttelyä en kävelis ja treenais tällä hetkellä läheskään näin kovaa :) mutta kaikki ollaan yksilöitä ja riippuu tietenkin myös mihin on kropan totuttanut.
Laskin tuossa että viikossa tulee 3-5h venyttelyä yhteensä :P

Palaa sivulle “Voimaharjoittelu”