Mielestäsi Tärkein Lisäravinne ?

Ravinto, lisäravinteet ja reseptit

Valvojat: Tatu Karhu, Pekka Raiha, Ylläpito

Matti Putkonen
Site Admin
Viestit: 483
Liittynyt: To Maalis 25, 2004 2:06 pm
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Matti Putkonen » La Joulu 10, 2005 1:07 pm

Saa antaa myös omia ehdotuksia. Mieluiten ei malliin "ruuasta saa kaiken mitä tarvitsee".
"The evolution of knowledge is toward simplicity, not complexity."

Juhani
Viestit: 18
Liittynyt: Su Tammi 08, 2006 12:11 pm

ViestiKirjoittaja Juhani » Su Maalis 26, 2006 10:49 am

Oikea määrä aminohappoja, vitamiineja, kivennäisaineita ja rasvoja. Mikään näistä ei toimi yksin, vaan tarvitsee tuekseen muita. Aliarvostetuin Suomalaisissa ravintosuosituksissa on riittävä vitamiinien määrä.

Omakohtaisia kokemuksia:

Vaimoltani ja 10 vuotiaalta pojaltani parani pahanlaatuinen atopia, kun edellä mainitut asiat saatiin kuntoon. Myös vaimoni kolesteroli arvot laskivat muutaman kuukauden aikana normaalille tasolle, ilman lääkityksiä tai benecoleja sun muita.

Rasvojen osalta olemme tuon kokemuksen jälkeen siirtyneet tavallisen voin ja suomalaisen rypsiöljyn käyttöön. Lääkärit ja ns ravintoterapeutit tyrmäävät kyseisen asian, mutta ihme ja kumma silti kyseinen ruokavalio toimii.

Pistää ajattelemaan.

Wunder
Aktiivi Jäsen
Viestit: 886
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 12:10 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

ViestiKirjoittaja Wunder » Su Maalis 26, 2006 12:52 pm

Mulle tärkein ja ainoa lisäravinne on tavallinen proteiinijauho. Käytän sitä päivittäin aamupuuroon ja pirtelöön sekoitettuna. Pirtelöitä vedän yleensä kaksi päivässä, joihin on sekoitettu banaani, pakastemansikoita, purkki ananasta ja naturaalia jugurttia. Voittaa helposti monet jäätelöt yms. Nykyään saatan sekoittaa toiseen komboon myös kookoshiutaleita, sekin aivan helvetin hyvää - kiitos webmasterille vinkistä :) . Ja treenin jälkeen sekotan yleensä banaanin, maitoa ja proteiinijauhetta. Käytän aina tehosekotinta, niin tulee kunnon pirtelöä.

Proteiinijauhe sopii aamupuuroon muuten helvetin hyvin, suosittelen.

kojs
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 10:43 am

ViestiKirjoittaja kojs » Ma Maalis 27, 2006 12:12 pm

Palautusjuoma on ihan ehdoton heti treenin jälkeen.

Ensinnäkin palautuminen treenistä on ihan eri luokkaa, kuin jos ei palautusjuomaa nauttisi. Kehityksen kannaltakin se näyttää toimivan, kunhan pitää ruokavalion muuton kunnossa.

Kreatiinia ja massanlisääjiä on tullut kokeiltua, mutta niiden vaikutus on mielestäni vaikeammin havaittavissa kuin palautusjuoman. :ph34r:

thepanu
Aktiivi Jäsen
Viestit: 197
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 11:16 am

ViestiKirjoittaja thepanu » Ma Maalis 27, 2006 1:23 pm

Itse otan treenin jälkeen vain heran. En ole huomannut mitään positiivisia vaikutuksia sillä, että mukana on myös hiilareita, niitä ehtii kyllä nauttimaan sitten liikaakin ruuan yhteydessä.

Martti Nappari
Site Admin
Viestit: 387
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 10:51 am

ViestiKirjoittaja Martti Nappari » Ti Maalis 28, 2006 3:42 pm

Juhani,Mar 26 2006, 11:49 AM kirjoitti: Oikea määrä aminohappoja, vitamiineja, kivennäisaineita ja rasvoja. Mikään näistä ei toimi yksin, vaan tarvitsee tuekseen muita. Aliarvostetuin Suomalaisissa ravintosuosituksissa on riittävä vitamiinien määrä.

Omakohtaisia kokemuksia:

Vaimoltani ja 10 vuotiaalta pojaltani parani pahanlaatuinen atopia, kun edellä mainitut asiat saatiin kuntoon. Myös vaimoni kolesteroli arvot laskivat muutaman kuukauden aikana normaalille tasolle, ilman lääkityksiä tai benecoleja sun muita.

Rasvojen osalta olemme tuon kokemuksen jälkeen siirtyneet tavallisen voin ja suomalaisen rypsiöljyn käyttöön. Lääkärit ja ns ravintoterapeutit tyrmäävät kyseisen asian, mutta ihme ja kumma silti kyseinen ruokavalio toimii.

Pistää ajattelemaan.

Kuulostaa tutulta. Kolestoroli on sellainen kansansairaus, joka lihottaa lääkefirmoja

Rajoja lasketaan jatkuvasti, ja lääkkeiden tarpeellisuutta perustellaan turhanpäiväisillä jorinoilla. Lääkkeitä tarvitsevat todella harvat. Suurin osa saa
arvot kuntoo elämäntapamuutoksella.
Henk. koht. en ole tavannut vielä yhtään sellaista jolle lääkkeet olisivat todella välttämättömiä, ja kaikki niitä syövät asiakkaani ovat luopuneet niiden käytöstä.

Yksi herra teki ihan oma-aloitteisesti kokeen, jossa jätti lääkkeet pois. Tarkastuksessa lääkäri totesi että "lääkkeethän ovat toimineet hyvin"...ja hämmästyi kun kuuli että potilas ei ollut edes hakenut lääkkeitä, vaikka lääkäri oli aiemmein sanonut, että potilaan kunto on sellainen että lääkkeet ovat välttämättömiä. Sama koskee muuten verenpainetta....En siis väitä että lääkkeet ovat turhia, mutta niiden käyttö on törkeästi ylimitoitettua.

Wunder
Aktiivi Jäsen
Viestit: 886
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 12:10 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

ViestiKirjoittaja Wunder » Ke Maalis 29, 2006 9:12 am

Toi lääkehelvetti on kyllä musta ihmeellinen juttu. Aion itse pyrkiä siihen ettei mun mun tarvitse myöhemmin käyttää 50 erilaista lääkettä..Ihmetyttää töissäkin kun joka fabulla on sitä ja tätä ja kuka oli leikkauksessa kenellä korkea verenpaine yms. mutta sitten vedetään aamukahvilla sitä viineriä kahvion pöydältä..Alkaa todella rassata hermoja.

Aika sairaassa tilassa monet munkin työpaikan henkilökunnasta on...Suorastaan ällöttävää kuunnella reilusti ylipainoisten rahisevaa hengitystä ja huohotusta, sairastelukeskusteluita ja siihen päälle katsoa miten ne tunkee JOKA IKINEN PÄIVÄ jotain pullaa tai leivoksia tauoilla kurkustaan alas. Tsiisus. Ihan niinkuin +40 kilon ylipaino ja sen mukana tuolevat oireet olis jotain mitä ei pysty välttämään..

girevik
Aktiivi Jäsen
Viestit: 512
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 4:55 pm
Viesti:

ViestiKirjoittaja girevik » Ke Maalis 29, 2006 11:54 am

Parhaita selityksiä on mun mielestä aina sellaiset, että en minä voi sille mitään, tämä on tällainen aineenvaihduntasairaus...bullshit. Kysehän on vain valinnoista. Ihmisten on aina helpompi hakea syytä itsensä ulkopuolisista tekijöistä kuin omasta toiminnastaan.

Juhani
Viestit: 18
Liittynyt: Su Tammi 08, 2006 12:11 pm

ViestiKirjoittaja Juhani » Ke Maalis 29, 2006 2:48 pm

Lukekaa Kaarlo Jaakkolan kirja "parantavat vitamiinit". Hän on lääkäri joka on hoitanut vakaviakin sairauksia hyvin tuloksin suurilla vitamiini annostuksilla. Kirjasta saatte vinkkiä, minkä verran noita vitamiineja pitäisi ja on terveellistä syödä. Romuttaa monia käsitykiä esim rasvaliukoisten vitamiinien oikeasta annostuksesta. Lisäravinteet eivät koskaan korvaa terveellistä ruokavaliota, mutta ottaen huomioon saasteiden vaikutuksen määperään jne, ovat ne mielestäni välttämättömiä.

Wunder
Aktiivi Jäsen
Viestit: 886
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 12:10 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

ViestiKirjoittaja Wunder » Ke Maalis 29, 2006 4:58 pm

Noi vitamiinivalmisteet on kyllä eriskummallinen juttu. Söin jonkin aikaa voimakkaita valmisteita, enkä huomannut muuta kuin että olin saanut ilmeisesti yliannostuksen rasvaliukoisia vitamiineja minkä johdosta näkökenttä sumentui ja alkoi pyöryttämään kun yritti keskittyä lukemaan jotain pienehköä tekstiä.

Silloin päätin etten enää turhaa rahaa syydä johonkin mistä ei tiedä vaikuttaako mitenkään, ja päätin syödä monipuolisesti instead..Vitamiinit tulkoon hedelmistä ja muusta ruuasta jos on tullakseen.

girevik
Aktiivi Jäsen
Viestit: 512
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 4:55 pm
Viesti:

ViestiKirjoittaja girevik » Ke Maalis 29, 2006 5:51 pm

Kansainvälisessä vertailussa suomalaiset vitamiinisuositukset ovat alhaisia. Esim. C-vitamiinin (joka on täysin harmiton suurinakin määrinä nautittuna) saantisuositus meillä on iän kaiken ollut se 60 mg, joka tarkoittaa yhtä kuin että sillä välttää keripukkiin (legendaarinen sairaus) sairastumisen. Suosituksista puhuttaessa on muistettava, että ne ovat ohjeistuksia minimisaannista.

Juhani
Viestit: 18
Liittynyt: Su Tammi 08, 2006 12:11 pm

ViestiKirjoittaja Juhani » Ke Maalis 29, 2006 6:06 pm

[QUOTE]

Juhani
Viestit: 18
Liittynyt: Su Tammi 08, 2006 12:11 pm

ViestiKirjoittaja Juhani » Ke Maalis 29, 2006 6:09 pm

Sattui pieni moka, no jospa nyt onnistuu. Rasvaliukoisia vitaminnejakin saa syödä aikamoisen määrän ja vielä pitkän aikaa, ennen kuin mitään Wunderin mainitsemia oireita ilmaantuu. Minkähan laisia annostuksia olet syönyt ja mitä.

Wunder
Aktiivi Jäsen
Viestit: 886
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 12:10 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

ViestiKirjoittaja Wunder » Ke Maalis 29, 2006 8:16 pm

Mä vedin FAST:n Sport Vitaminsia, Sport Mineralseja ja Sport Omegaa n.3 kuukautta, jona aikana liikuin aika paljon. Otin 2 kertaa päivässä.

Oireet oli tosiaan sellaiset että kun luin jotain, vaikka seisaallaan kaupan mainoskylttiä, niin alkoi huimata ja näkökenttä sumeni hiukan. Sama jos luin jotain kirjaa. Yleensä oireet ilmaantui seisaallaan lukiessa. Lukaisin netistä että K:n ylisaannista voi seurata kokemiani oireita. En nyt jaksa googlata vitamiinien statseja, mutta muistan että rasvaliukosten määrä oli suht suuri noissa, vesiliukoisista puhumattakaan. Noi FAST:n vitamiinit on siis ilmeisesti aika vahva sekoitus, en nyt jaksa googlata määrälistaa, mutta http://www.fast.fi :stä voi löytyä.

Mitä olen luontaistuotekaupoissa selaillut eri vitamiinipulloja, on niiden annosteluissa huikeitakin eroja, ja ihmetyttää millä perusteella niitä meille tyrkytetään...Eräskin asiantuntija yritti lajini kerrottuani tyrkyttää sekotusta jossa oli mm. jotain vitamiinia 10 000%:sesti päivän tarpeesta. No ei siinä mitään, mutta mies käski mun syödä 14(!) tablettia päivässä!!! Tiedän miten hyviä noi prosenttiluvut on mutta toi antaa varmaan vähän osviittaa...En ollut yhtään kertonut tyypille miten syön ja liikun, kerroin vaan mitä harrastan.

Ja kyllä ne mummoille öljyjä kauppaavat täditkin osaa kaupata noita vahvoja valmisteita kertoen miten urheilevana 'tarvitsen vahvaa vitamiinivalmistetta'...Aika jännää kun osaavat neuvoa vaikken ollut kertonut mitään elintavoistani.

Martti Nappari
Site Admin
Viestit: 387
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 10:51 am

ViestiKirjoittaja Martti Nappari » Ti Huhti 04, 2006 11:39 am

Monissa tuotteissa ei huomioida suhteita, vaan niissä on sekansin kaikkea mahdollista...ja yleensä halvimmassa muodossa. Kuten keskustelussa on käynyt ilmi joitain vitamiineja saattaa olla suhteettoman paljon, joitain taas hyvin vähän.

Tämän sanottuani en ymmärrä miksi meille tyrkytetään joitain muotivitamiineja tai mineraaleja...esim. megamääriä sinkkiä ja C-vitamiinia !!...Tämä ei voi olla terveellistä koska em. aineet vaikuttavat kuparin imeytymiseen. Sama koskee myös esim. E-vitamiinia ja sen eri muotoja+ niiden suhteita. Liian isot määrät em. antioksidantteja toimivat itseasiassa pro-oksidantteina kun niitä ladataan sumeilematta kurkkuun.....

Valitettavan usein "monivitamiinivalmisteet" ovat myös huomosti suunniteltuja ja niihin laitetaan täysin turhia aineita kuten kalkkia, omega-6 rh. ja rautaa.

KYSE ON TASAPAINOSTA

Mikä on oikea määrä mitäkin on jo vaikeampi kysymys....riippuu keneltä kysyy

Risto Reipas
Viestit: 45
Liittynyt: Su Kesä 04, 2006 1:00 am

ViestiKirjoittaja Risto Reipas » Su Kesä 04, 2006 8:36 pm

Itse pidän yleisen kunnon kannalta vitamiineja tärkeimpänä, mutta äänestin palautusjuomaa. Sillä vitamiineja saa normi ruosta tarpeeksi ja niiden "tehoa" ei oikeastaan konkreettisesti huomaa, toisin kuin palautusjuoman.

Teemu Jantunen
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Huhti 25, 2008 2:41 pm

ViestiKirjoittaja Teemu Jantunen » Ke Huhti 02, 2008 3:08 pm

Magnesium ja kalaöljy, muuten ei kone pelitä täysillä.

jago
Viestit: 32
Liittynyt: Su Huhti 15, 2007 1:41 pm

ViestiKirjoittaja jago » Ke Kesä 25, 2008 11:18 am

Itse en ole koskaan käyttänyt muita lisäravinteita, kuin vitamiineja tabletteina, mutta viimeaikoina on ruvennut kiinnostamaan nämä lisäravinteet, lähinnä juuri palauttavat, kreatiini ja leuciini. Eli milloin, miksi ja kuinka paljon?

Koska en ole ikuna mitään palauttavia juomiakaan vedellyt (huom. olen vasta 19), niin tarvitsesko niitä sitten ihan oikeasti? Sen kyllä tajuan, että palauttavien juomien tarkoituksena on juuri tasapainottaa kehoa treenin jälkeen ja nopeuttaa palautumista.

Kreatiinin ja leuciinin tapaukset ovat taas vähän epäselvempiä, vaikka olen tuolta tietopankki kohdasta ja muualta netistä yrittänyt vähän selvitellä mihin näitä tarvitaan. Jos olen ymmärtänyt oikein, niin kreatiinin tarkoituksena, tai ainakin se vaikuttaa, lihasten kasvuun. Miksi sitten kreatiini, eikä normi proteiini?
Viimeksi muokannut jago, Ke Kesä 25, 2008 11:47 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Kukka
Aktiivi Jäsen
Viestit: 186
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 8:45 am
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Kukka » Ke Kesä 25, 2008 11:45 am

Teemu Jantunen kirjoitti:Magnesium ja kalaöljy, muuten ei kone pelitä täysillä.

Mitä tapahtuu, jos jätät nämä väliin? Mistä siis huomaat koneen pelittävän kunnolla? :)

Teemu Jantunen
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Huhti 25, 2008 2:41 pm

ViestiKirjoittaja Teemu Jantunen » Ke Kesä 25, 2008 3:44 pm

Jos jätän mankun väliin mulle pukkaa etenkin pohkeisiin semmosia kramppeja ettei äitenkään mansikkapiirakka auta yhtään, muutenkin lihasten kireys lisääntyy huomattavasti .Kalaöljyn vaikutus hyvin samansuuntainen joskaan ei niin välitön kuin magnesiumin.Nimimerkin Jago kandee huomioida että ns. täsmäravinteet joita kaupat on nykyään pullollaan EIVÄT korvaa toisiaan (kreatiini-leusiini-proteiinilisä) vaan täydentävät perusruokavaliota.Leusiinilisä on mulla toiminut huomattavasti paremmin palautukseen kuin kreatiini mutta jälleen kerran on vaikea todeta mikä sen todellinen merkitys koko potissa on.Uusi munkkilatinatermi nutrigenomiikka tutkii mm. geenien ja ravintoaineiden yhteisvaikutusta ihmisessä ja varmaa ainakin on että melkoisia yllätyksiä on luvassa, sen verran laajakirjosta porukkaa ollaan.


Palaa sivulle “Ravinto ja painonhallinta”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa