Hormonitasapainon resetointi yli 35 v

Ravinto, lisäravinteet ja reseptit

Valvojat: Tatu Karhu, Pekka Raiha, Ylläpito

Rasvafani
Viestit: 39
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 8:29 am

Hormonitasapainon resetointi yli 35 v

ViestiKirjoittaja Rasvafani » To Helmi 25, 2010 7:57 am

Mikäli olet yli 35 vuotias ja haluat laittaa elimistön hormonit taas hyrräämään suosittelen siirtymään vhh-ruokavalioon (hiilarit alas ja protskut+rasvat ylös).

35 vuoden jälkeenhän useimmilla iskee insuliiniresistenssi. Tarkoittaa mm. sitä, että elimistö joutuu tuottamaan yhä enemmän ja enemmän insuliinia saadakseen sokerit järjestykseen. Näin insuliinin nuoruudessa tuomat anaboliset vaikutukset häviävät ja kasvuhormonitasot laskee dramaattisesti (eli hiilareista ei saa enää sellaista buustia kuin 15:sta kesäisenä). Tämä näkyy käytännössä mm. kumpuna vatsa-alueella.

Systeemin voi kuitenkin "resetoida" eli siirtyä vähähiilihydraattiseen ja rasvoja sisältävään ruokavalioon. Insuliinin määrä elimistössä vähenee ja koska hormonitasapaino täytyy säilyä anabolisista hormoneista kasvuhormonin tasot nousevat.

Itse siirryin parisen vuotta sitten vhh-ruokavalioon. Syön ei-punttipäivinä n. 30 grammaa hiilareita ja niin paljon rasvaa, protskua ja vihanneksia kuin jaksan (=tulen kylläiseksi). Punttipäivinä (varsinkin kyykky) lisään hiilareita 60-100 gramman tasoon.

Muutama kuukausi menee elimistön totutellessa käyttämään rasvoja energiana mutta sen jälkeen ainakin voimatreeni sujuu erittäin hyvin (varsinkin kun vetää pitkäketjuista rasvaa neitsyt kookosöljynä). Nyt elän uutta kevättä voimaharjoittelussa ja uudet maksimit kolisee tasaisesti.

Ja mikä parasta samalla kun voima ja lihastaso paranee läskit lähtee...

Lisää aiheesta www.karppaus.info

Patrik
Patte-setä
Viestit: 2087
Liittynyt: Pe Kesä 27, 2003 12:24 pm
Paikkakunta: Pori

ViestiKirjoittaja Patrik » Ma Loka 04, 2010 9:45 pm

Tämä on mielenkiintoinen aihe.Itse otin kokeiluun 17.9 alkaen.Tavoitteena pudottaa n.3-5 kiloa ja säilyttää voimat.Asia kiinnostaa myös monesta muustakin syystä mm. terveys vaikka oma terveys onkin hyvä (mm. kolesteroli ja paineet).

Olen mennyt ns. Pellinki ruokavaliolla Antti Heikkilän tapaan.Olo on virkeä ja hyvä en juuri mitään huonoa tuosta keksi.Jos sulla on tarkempaa sapluunaa miten olet tuota toteuttanut niin laita tähän.

Esimerkiksi miten tankkaat ennen treeniä (öljyä tai hiilareita) tai ei mitään.Palkkari varmaan treenin jälkeen mutta paljonko hiilareita grammoina siihen?

Syötkö 3 kertaa päivässä (itse teen näin paitsi treenipäivinä palautusjuoma tietysti) vai miten.Pärjää ihmeen hyvin näin mutta proteiinia tulee se n. 70g/ateria kun oma paino nyt 122,8kg joten tuo määrä on mulle riittänyt vai onko liikaa liian vähän.Jos tuota lisää niin ei kyllä pysty syömään kolmessa osassa.

Mites alkoholin käyttö vaikuttaa vai vaikuttaako?

Ja mistäs tuota kookosöljyä saa kun en ole kaupassa nähnyt,netistä mistä?

Tässä nyt jotain mitä tuli äkkiseltään mieleen.
Hullu saa olla muttei tyhmä

Rasvafani
Viestit: 39
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 8:29 am

ViestiKirjoittaja Rasvafani » Ti Loka 05, 2010 8:01 am

Hienoa, että otit tämän kokeiluun. Kannattaa pitää mielessä, että kropalla menee aika jotta tottuu ottamaan rasvat polttoaineeksi. Totutteluun menee hyvinkin 1-6 kuukautta henkilöstä riippuen. Totutteluaikana treenaus voi olla joskus tuskaista mutta tosiaan paranee vähän ajan päästä.

Kun elimistö on siirtynyt ns. rasvapolttoiseksi on syöminen ja treenaus melko yksinkertaista. Syön pääasiassa 3 kertaa päivässä itseni täyteen (n. 70-100 g rasvaa, 30-40 prodea ja 10-20 hiilaria per ateria...ja runsaasti kasviksia ja marjoja).

Treenipäivänä otan kookosrasvaa (virgin coconut oil) aamiaisella (1 rkl) ja lounaalla ennen treeniä (1 rkl). Kookosrasvan kanssa kannattaa aloittaa maltilla koska vetää helposti pakin sekaisin aluksi. Kookosrasvaa saa luontaistuotekaupasta (esim. Life). Treenipäivinä voi myös nostaa hiilarien määrä hivenen jos kova treeni tai muuten olo sitä vaatii.

20 min ennen treenejä vetäisen heraprotskua 20-30 grammaa. Heti treenin jälkeen otan hiilarittoman palkkarin (esim. UFS R3). Sitten 1,5 tunnin päästä kunnon aterian, jossa vähän enemmän hiilareita (esim. marjoja ym.) kuin tavallisesti.

Itse treenaan lähinnä voimaharjoittelupainotteisesti ja tähän treeniin tuntuu ruokavaliosysteemi toimivan erittäin hyvin. Olen elämäni vedossa voimatasoissa ja treeni maistuu hyvältä.

Kerropa kokemuksia lisää

Avatar
Teemu Sinisalo
Aktiivi Jäsen
Viestit: 1257
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 10:27 pm
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Teemu Sinisalo » Ti Loka 05, 2010 2:01 pm

R3 on perinteinen palkkari 1:1-suhteella.

Patrik
Patte-setä
Viestit: 2087
Liittynyt: Pe Kesä 27, 2003 12:24 pm
Paikkakunta: Pori

ViestiKirjoittaja Patrik » Ti Loka 05, 2010 2:07 pm

Niin tosiaan vasta 2 ja puoliviikkoa kokeilua takana joten en juuri voi kokemuksesta puhua.Kuitenkin seuraavat asiat olen pannut merkille:paino pudonnut 1.5 kiloa ja vyötäröstä melkein 3 cm pois.Vaikkakin enempää ei ole senttejä lähtenyt niin tiivistymistä olen huomannut ja pallomaha on kadonnut ihan kuten ilmat olisi vatsasta pois.

Ilmavaivoja on kolmannes entisestä ja olo on pirteämpi ja energisempi.Myös mieliala (ei se ennenkään huono ollut mutta ero on selkeä) on parempi ja asiat ei vi*uta niin paljoa.Nukkuminen on syvempää ja heräilen vähemmän yöllä.Töissäkin hankalat asiat sujuu paremmin.
Niin ja tää karppi ruoka on pirun hyvää kun saa voita ja kermaa joka päivä.Myös liikkuvuus on parantunut kun pakki hieman pois tieltä.

Joka tapaukessa jännä nähdä mihin asti tämä kantaa vai alkaako tulokset putoamaan jossain vaiheessa.Periaatteessa en tavoittele mitään määrättyä kilomäärää vaan haluan rasvaa pois.Jos senttejä vielä saisi pois 3-5 ja voimat olisi tallella niin se voisi olla jonkunlainen tavoite.Painon pyrin saamaan n. 120 kiloon.Luulen (en tiedä) että kun paino putoaa johonkin tiettyyn ja se vakiintuu siihen niin sitten voimataso voi olla parempi kun kroppa ei tarvi koko ajan olla "painonpudotustilassa".

Maltilla pitää mennä ja katsotaan miten tämä etenee...
Hullu saa olla muttei tyhmä

Rasvafani
Viestit: 39
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 8:29 am

ViestiKirjoittaja Rasvafani » Ti Loka 05, 2010 7:29 pm

Pahoittelut. Tarkoitin siis UFS R2.

Luettelit juuri yleisimmät hyödyt vhh:sta, Patrik. Itse en ole kokenut vielä vaikeuksia vhh:ssa pysymisen suhteen (vähän yli 2 vuotta takana). Päinvastoin koko ajan varmistuu, että en halua takaisin hiilarin turvottamiin ja väsyttämiin aikoihin. Makean nälkä on totaalisesti poissa ja olo muutenkin hyvä. Ja ennen kaikkea treeni kulkee kuin käyttäisi kovempiakin aineita.

Vieraissa
Stadin veteraani
Viestit: 2628
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 7:09 pm
Paikkakunta: Rööperi

Re: Hormonitasapainon resetointi yli 35 v

ViestiKirjoittaja Vieraissa » Ke Loka 06, 2010 8:47 am

Syön ei-punttipäivinä n. 30 grammaa hiilareita ja niin paljon rasvaa, protskua ja vihanneksia kuin jaksan (=tulen kylläiseksi). Punttipäivinä (varsinkin kyykky) lisään hiilareita 60-100 gramman tasoon.


Gudaa Rasvapallo,

Jaksaisitko kirjoittaa normi- ja treenipäivän ruokailut, kun minä en noista
ravintosisällöistä sen kummemmin tiedä? Olen siis kiinnostunut, miten
homma hoituu käytännössä? Pitääkö olla omilla eväillä töissä jne.?

Patrik
Patte-setä
Viestit: 2087
Liittynyt: Pe Kesä 27, 2003 12:24 pm
Paikkakunta: Pori

ViestiKirjoittaja Patrik » Ke Loka 06, 2010 9:07 pm

Meneppä Vieraissa YouTubeen ja kirjoita sinne Antti Heikkilä.Siellä tulee esille Haastattelu osa 1,2 ja 3.Ne kestävät yhteensä reilu 30 minuuttia.Siinä ko. herra käy läpi koko dieetin pähkinänkuoressa ja puuttuu myös ruoka ja lääketeollisuuden vedätyksiin.
Haastattelu on osa Akuutti ohjelmasta joka tuli telkkaristaproteiinit 5.10 tiistaina.

Akuutti ohjelma näkyy myös Yle Areenassa ja sekin ok mutta siinä vain osa haastattelua.

Jos asia alkaa haastattelun jälkeen kiinnostaa enemmän niin osta tai lainaa kirjastosta Antti Heikkilän kirja Ravinto ja Terveys.

Itse syön vain 3 kertaa päivässä ja lasken vain hiilarit alle 72g/vrk.Rasvoja ei tartte laskea eikä kaloreita tai proteiineja.Proteiinit lasken itse vain sen takia että käyn salilla ja ne on 1.8g/painokilo vuorokaudessa.(Heikkilä suosittelee 1-2g riippuen liikunnan määrästä).
Hullu saa olla muttei tyhmä

Ana
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 3659
Liittynyt: Su Loka 10, 2004 5:07 pm
Paikkakunta: Harjavalta

ViestiKirjoittaja Ana » Ke Loka 06, 2010 10:11 pm

The weak will fall and strong remain - no pain, no gain

Patrik
Patte-setä
Viestit: 2087
Liittynyt: Pe Kesä 27, 2003 12:24 pm
Paikkakunta: Pori

ViestiKirjoittaja Patrik » To Loka 07, 2010 7:26 am

Juuri noita Ana kiitos kun olen näet tällainen nörtti niin en osaa tietsikka-asioita :lol:
Hullu saa olla muttei tyhmä

pp77
Aktiivi Jäsen
Viestit: 467
Liittynyt: La Heinä 05, 2003 11:38 am
Paikkakunta: TURKU
Viesti:

ViestiKirjoittaja pp77 » To Loka 07, 2010 8:29 am

Noista öljyistä on montaa mielipidettä, mikä on parasta? Jos on jotain hyviä linkkejä pistäkää tulemaan.
Kasva isoksi, älä aikuiseksi!

Rasvafani
Viestit: 39
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 8:29 am

ViestiKirjoittaja Rasvafani » To Loka 07, 2010 12:40 pm

pp77, jos tarkoitat öljyillä mitä kasviöljyjä kannattaa käyttää niin kylmäpuristettu oliiviöljy sekä kookosrasva (kylmäpuristettu) ovat parhaat. Kylmäpuristettu rypsäri on ok mutta rasvakoostumus ja muut ainesosat parempia esim. oliiviöljyssä. Voita ja läskiä ei tiestysti voita mikään :)

Vieraissa
Stadin veteraani
Viestit: 2628
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 7:09 pm
Paikkakunta: Rööperi

ViestiKirjoittaja Vieraissa » Ma Loka 11, 2010 10:35 pm

Tänks Patte, täytyy käydä zuumailemassa.
"No one I’ve ever met likes running. Except runners. And no matter what they tell you they don’t like it either."
-Alwyn Cosgrove


Palaa sivulle “Ravinto ja painonhallinta”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa