Apua treeni ohjelmiin??

Keskustelua voimaharjoittelusta.

Valvojat: Tatu Karhu, Pekka Raiha, Ylläpito

The Reaper
Viestit: 40
Liittynyt: To Loka 13, 2005 9:06 pm

Apua treeni ohjelmiin??

ViestiKirjoittaja The Reaper » To Loka 13, 2005 9:29 pm

Joo elikkäs oon uus täällä ja salillakaan en oo vielä kovin kauaa käynyt... En oikein tiedä, et mikä treeniohjelma sopis mulle parhaiten, jotein voisko joku tarjota auttavaa kättä? :oops:

Tarkoitus olis saada voimaa, ja siinä sivussa myös massaa...

Perustietoja: Oon 16 ja salilla kävin keväällä 2005 noin 3 kuukautta, ja nyt oon käynyt Elokuun lopusta asti yhtä kyytiä, eli kesän pidin siis taukoa...
Jalat/ selkä meinaa olla vähän alakynnessä... Penkistä nousee tällä hetkellä 75 kg kyykyssä menee 85 (en oo treenannu juuri ollenkaan) maastavedossa 100 (en myöskään tätä)

Keväällä en tiennyt yhtään mitään, minkä kokoisilla painoilla pitäisi tehdä, tai kuinka pitkiä sarjoja joten kehitystä sillon ei tapahtunut juuri yhtään.. Nyt oon käyny salilla 3 kertaa viikossa, ja aina käyny koko kropan läpi.. (nyt vasta lukenu näitä foorumeita ja tajunnu et oho.. :D ) Viimesen kuukauden oon ruvennu tekemään vasta isommilla painoilla, ja lyhyempiä sarjoja... ja kuukauden aikana esim penkin maksimi on noussut 10kg


Kiitos jo etukäteen! 8)

Avatar
Jani Rainela
Metal
Viestit: 882
Liittynyt: Ti Maalis 15, 2005 9:29 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jani Rainela » To Loka 13, 2005 9:40 pm

Me ollaankin saman ikäisiä, ja neuvoisin alottamaan pohjan luontia.. esim 5-10 toiston sarjoja ja pienillä painoilla......
Nyt kun alottelet, niin opettele alusta alkaen hyvä tekniikka, se takaa turvallisuutta jatkossa. Jos kyykky ja veto rupeat treenaamaan, niin huomioi vatsalihakset :!: Se on turva 8)
Ei muutakun tsemppiä jatkoon ja ensin pohjaa, sitten voit nostaa painoja :)

Markku Nevala
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 2219
Liittynyt: Ti Huhti 27, 2004 12:04 pm

ViestiKirjoittaja Markku Nevala » To Loka 13, 2005 9:43 pm

Ma:

Mave 5x5
SJMV 3x8
Askelkyykky 4x6
Vatsaa

Ke:

PP 5x5
Vinopenkki 4x6
Ojentajapunnerrus 3x8
Ylätalja 3x12

Pe:

JK 5x5
Etukyykky 4x6
Vatsaa

Su:

PP käsipainoilla 3x8 tms. Kevyt treeni
Ojentajat 3x15
Pystypunnerrus 3x10
Yläselkää 3x15 tms


Laitat joka viikko aina 2,5kg lisää sarjoihin, kun oot edelliset saanut tehtyä. Nopeuspenkkiä yms. erikoisuuksia sun on turha ruveta täsä vaiheessa miettiin. Kyykkyyn eka sarjapaino vaikka 65-70kg, penkkiin 60kg ja vetoon 80kg.
Viimeksi muokannut Markku Nevala, To Loka 13, 2005 9:45 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
It´s hard to be first class when you´re white thrash. Roach class.

- Dimebag Darrell, 1966-2004

KR
Erilainen
Viestit: 1381
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 3:49 pm

ViestiKirjoittaja KR » To Loka 13, 2005 9:44 pm

Eka viikko:

1.Päivä
Rinta/Olkapää/Ojentaja

Penkki: 3x5
Vinopenkki käsipainoilla: 2x8
Pystypunnerrus käsipainoilla: 2x8
Takaolkapäät: 2x20
Ojentajat taljassa: 2x20

2.Päivä
Kyykky Ja Maastaveto

Kyykky: 3x5
Maastaveto: 3x5
Jalkaprässi: 2x8
Vatsat!!!!!!!!!!: 5x20
Selän ojennus: 2x20


3.Päivä
Selkä Ja Hauis

Kulmasoutu: 3x8
Ylä-talja: 2x8
Ala-Talja: 2x8
Epäkkäät: 2x20
Vasarakäännöt: 4x8-10


Toka Viikko:

1.Päivä
Rinta/Olkapää/Ojentaja

Penkki: 3x10
Vinopenkki käsipainoilla: 2x15
Pystypunnerrus käsipainoilla: 2x12
Takaolkapäät: 2x20
Ojentajat taljassa: 2x20

2.Päivä
Kyykky Ja Maastaveto

Kyykky: 3x10
Maastaveto: 3x10
Jalkaprässi: 2x15
Vatsat!!!!!!!!!!: 5x20
Selän ojennus: 2x20


3.Päivä
Selkä Ja Hauis

Kulmasoutu: 3x12
Ylä-talja: 2x12
Ala-Talja: 2x12
Epäkkäät: 2x20
Vasarakäännöt: 4x12-15

Tuolla tyylillä on ihan jees alotella ja sit muokata sitä ohjelmaa kun kokemusta tulee...JA muistaa ettei siitä ns."bodaamisesta" ole mitään haittaa aluksi kun salin aloittaa, päinvastoin vahvistaa kaikki paikkoja tasapuolisesti ja sitten aloittelee oikein kovat voimaväännöt vasta kun on pohja luotu...

The Reaper
Viestit: 40
Liittynyt: To Loka 13, 2005 9:06 pm

ViestiKirjoittaja The Reaper » Pe Loka 14, 2005 5:54 am

Joo no mulla on lihakset ollu aina aika hyvässä kunnossa koska asun maalla, ni oon tehny pienestä asti raskaita hommia... Ja vatsoja oon junkannu pikkusesta asti ja sen huomaa nyt että, vaikka muut paikat tulee kipeiks, ni vatsat ei...

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » Pe Loka 14, 2005 2:04 pm

The Reaper kirjoitti:Ja vatsoja oon junkannu pikkusesta asti ja sen huomaa nyt että, vaikka muut paikat tulee kipeiks, ni vatsat ei...


Lisäpainot kehiin niin johan tulee. Vatsoja pitää treenata ihan samalla tavalla kun muitakin lihaksia eikä millään sadan toiston nykytyksillä.

Avatar
Ville Vähäpassi
Aktiivi Jäsen
Viestit: 393
Liittynyt: Pe Kesä 18, 2004 9:41 pm
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Ville Vähäpassi » Pe Loka 14, 2005 3:45 pm

Paljon pituus ja paino? Melkeenpä "turhaa" tehdä 5x5 jos pituus on 180 ja paino 70 kg, kuten mulla oli kun alotin.

Avatar
torspo
rapajuappo
Viestit: 997
Liittynyt: To Huhti 29, 2004 7:08 pm
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja torspo » Pe Loka 14, 2005 3:50 pm

Ville Vähäpassi kirjoitti:Paljon pituus ja paino? Melkeenpä "turhaa" tehdä 5x5 jos pituus on 180 ja paino 70 kg, kuten mulla oli kun alotin.


Kyllä sitä pihviä tulee 5x5 systeemilläkin. En nää mitään syytä miksei vois tehdä, jos tekniikat on kunnossa. Itsellä on ainaki kaikkein eniten tullut pihviä voimailutyylisellä treenillä.
"Better to burn out than fade away."
-Andino, the always humble latino..

"Ei tarvi olla kova, riittää ku o äärimmäisen smuutti."
-LempiJoe

Avatar
Teemu Sinisalo
Aktiivi Jäsen
Viestit: 1257
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 10:27 pm
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Teemu Sinisalo » Pe Loka 14, 2005 3:57 pm

torspo kirjoitti:
Ville Vähäpassi kirjoitti:Paljon pituus ja paino? Melkeenpä "turhaa" tehdä 5x5 jos pituus on 180 ja paino 70 kg, kuten mulla oli kun alotin.


Kyllä sitä pihviä tulee 5x5 systeemilläkin. En nää mitään syytä miksei vois tehdä, jos tekniikat on kunnossa. Itsellä on ainaki kaikkein eniten tullut pihviä voimailutyylisellä treenillä.


Asiaa! Tästä saadaan ihan uusi aihe!

Avatar
Ville Vähäpassi
Aktiivi Jäsen
Viestit: 393
Liittynyt: Pe Kesä 18, 2004 9:41 pm
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Ville Vähäpassi » Pe Loka 14, 2005 4:20 pm

Teemu Sinisalo kirjoitti:
torspo kirjoitti:
Ville Vähäpassi kirjoitti:Paljon pituus ja paino? Melkeenpä "turhaa" tehdä 5x5 jos pituus on 180 ja paino 70 kg, kuten mulla oli kun alotin.


Kyllä sitä pihviä tulee 5x5 systeemilläkin. En nää mitään syytä miksei vois tehdä, jos tekniikat on kunnossa. Itsellä on ainaki kaikkein eniten tullut pihviä voimailutyylisellä treenillä.


Asiaa! Tästä saadaan ihan uusi aihe!


lälläslää, ei saatukkaan.

-EDIT- Jäässä

The Reaper
Viestit: 40
Liittynyt: To Loka 13, 2005 9:06 pm

ViestiKirjoittaja The Reaper » Pe Loka 14, 2005 5:28 pm

Teemu Sinisalo kirjoitti:
torspo kirjoitti:
Ville Vähäpassi kirjoitti:Paljon pituus ja paino? Melkeenpä "turhaa" tehdä 5x5 jos pituus on 180 ja paino 70 kg, kuten mulla oli kun alotin.


Kyllä sitä pihviä tulee 5x5 systeemilläkin. En nää mitään syytä miksei vois tehdä, jos tekniikat on kunnossa. Itsellä on ainaki kaikkein eniten tullut pihviä voimailutyylisellä treenillä.


No aika lähelle arvasit koska pituus on n.180 ja paino 65.. :D ja saa antaa neuvoja et mitkä sarjat on parhaita ja millä painoilla.. oon tehnyt nyt vähän aikaa 70-80 % maksimista ni onko se sopiva?

Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » Pe Loka 14, 2005 5:55 pm

Hypertrofiaa eli lihaa pitää saada ennenkun sitä ruvetaan hermottamaan. Ihan turha laskea mitään prosentteja mistään vaan painaa täysillä jokainen treeni ja pitää kevyempi viikko kun alkaa painamaan. Podausta vaan kehiin ja penkki kerran viikkoon niinkun muutkin tärkeät lihasryhmät mm. hauis.

The Reaper
Viestit: 40
Liittynyt: To Loka 13, 2005 9:06 pm

ViestiKirjoittaja The Reaper » Pe Loka 14, 2005 5:58 pm

mitenkäs vatsoissa? kannattaako tehä voimapyörää vai ihan normaalia ja pitää painoa esim rinnalla tai niskan takana?

Avatar
torspo
rapajuappo
Viestit: 997
Liittynyt: To Huhti 29, 2004 7:08 pm
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja torspo » Pe Loka 14, 2005 6:01 pm

The Reaper kirjoitti:mitenkäs vatsoissa? kannattaako tehä voimapyörää vai ihan normaalia ja pitää painoa esim rinnalla tai niskan takana?


Vaihtelua vaan: teet jonkun aikaa voimapyörää ja sitten vaihdat jalannoistoihin ja sitten kylkiä ja sitten sit uppeja ja sitten ylätaljassa ja sitten... Get my point? Muutenkin monipuolisuus kannattaa pitää mukana tuossa vaiheessa ja kaikki lihasryhmät treeniin mukaan, vaikka hauis onkin kirosana, mutta silti. :)
"Better to burn out than fade away."

-Andino, the always humble latino..



"Ei tarvi olla kova, riittää ku o äärimmäisen smuutti."

-LempiJoe

Avatar
Ville Vähäpassi
Aktiivi Jäsen
Viestit: 393
Liittynyt: Pe Kesä 18, 2004 9:41 pm
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Ville Vähäpassi » Pe Loka 14, 2005 6:06 pm

Harjottele ylä ja alavatsaa ja kylkiä tasapuolisesti, vaihtelet apuliikkeitä kolmen viikon välein. Mielestäni pää- ja apuliikkeet 3x8-12. Tarvitset lihasmassaa, joka on voimanoston perusvoima, jonka päälle luodaan maksimivoimaa. Ensiksi sinun täytyy saada pohja kuntoon. Ravinnosta ja treenistä voi olla hyvä lukea tämä, molemmat kirjoittelin n. vuosi sitten kun aloittelin. Eli pääpaino perusvoiman ja tekniikan kehittämiseen.

Treeni: http://www.westsidebar.net/phpBB/viewtopic.php?t=1223&highlight=teinitreeni

The Reaper
Viestit: 40
Liittynyt: To Loka 13, 2005 9:06 pm

ViestiKirjoittaja The Reaper » La Loka 15, 2005 11:13 am

Okei... mitkä liikkeet niihin vatsoihin ois parhaita? Nyt on vähän jalat jumissa ku niinkuin jo sanoin ni jalat on vähän alakynnessä, ja nyt ku tein kyykkyjä/mave/jalkaprässiä ni on vähän takareidet/pakarat kipeet :D

Avatar
Ville Vähäpassi
Aktiivi Jäsen
Viestit: 393
Liittynyt: Pe Kesä 18, 2004 9:41 pm
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Ville Vähäpassi » La Loka 15, 2005 11:46 am

The Reaper kirjoitti:Okei... mitkä liikkeet niihin vatsoihin ois parhaita? Nyt on vähän jalat jumissa ku niinkuin jo sanoin ni jalat on vähän alakynnessä, ja nyt ku tein kyykkyjä/mave/jalkaprässiä ni on vähän takareidet/pakarat kipeet :D


Ei varmaan voi sanoa mitkä olisi parhaita, mutta mielestäni kaikki vatsaliikkeet ovat hyviä. Poislukien tietysti jotkut ihme kiinteytyspilatesliikkeet. Erilaiset jalkojennostot, rutistukset tuettuna tai ilman, vatsat taljassa, voimapyörä, staattista kyljille, sivutaivutukset. Tärkeintä on MONIPUOLISUUS kaikessa harjoittelussa. Esim jos olet tehnyt vain ylävatsaa, tee jatkossa myös kylkiä ja alavatsaa. Mutta kuten aiemmin mainittiin, on hyvin vaikeata sanoa, että tee tämä: Sinun pitää itse kokeilla mikä toimii. Kannattaa tsekata:

http://www.voimaharjoittelu.net/liikkeet-t-5.html

ja

http://www.voimaharjoittelu.net/artikkelit-t-3.html

Etsi sieltä artikkeleita jotka vastaavat kysymyksiisi. Suosittelen erityisesti lukemaan: Voimanostajan lihashuolto, Keskivartaloharjoittelu, Hartiaseuduen voimaharjoittelu, Harjoittelu ja palautuminen ja Nuorten voimaharjoittelu. Pyri omaksumaan mahdollisimman paljon tietoa. Et ehkä ymmärrä kaikkea heti, mutta vuosien saatossa alkaa "palaset loksahtelemaan paikoilleen".

Tekniikkaa voi olla vaikea treenata jos ei ole ketään auttamassa, mutta vältä kuuntelemasta jokaisen "tietäjän" neuvoja, kyseenalaista. Tarkoitan tällä sitä, että vaikka he kaikki haluavatkin sinun parastasi, voi olla varmasti aikamoinen soppa, kun 10 ihmistä neuvovat omasta mielestään hyvin ja kuitenkin kaikki neuvovat sen oman toimivan niksinsä, eli sinulle ei oikeastaan jäänytkään muuta käteen kun vielä suurempi epätietoisuus. Tottakai kannattaa kuunnella kokeneempia, mutta järki mukana.

Jos syöt hyvin, et voi mielestäni feilata esim että otat pää-ja apuliikkeet 3x10. (lihaksen hankinta)

Paljon jäi kuitenkin vielä sanomatta, ollen ensiarvoisen tärkeää että pääset treenaamaan oikeasti sellaisen suojissa jolla on molemmat aivopuoliskot jäljellä.

Avatar
Ville Vähäpassi
Aktiivi Jäsen
Viestit: 393
Liittynyt: Pe Kesä 18, 2004 9:41 pm
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Ville Vähäpassi » La Loka 15, 2005 11:54 am

Esimerkiksi täälläkin nyt huomaat että sinua neuvoo monta ihmistä. Markku sanoo, että hanki lihasta 5x5, minä sanon 3x10. Eli kumpaa teet? Älä tee kumpaakaan ennenkuin olet perustellut itsellesi, että miksi teet sitä mitä ikinä teetkin. Yritän nyt selvittää miksi Markku ja torspo neuvoivat 5x5 ja minä 3x10: He ovat kokeneet toimivammaksi 5x5 systeemin lihaksen hankintaan ja minä 3x10. Perustelen "omaa" 3x10 valintaani sillä, että 8-12 toistoa on yleensä pidetty kuuluvan sille alueelle, jossa lihas kasvaa. ( Oikean ravinnon kanssa tietysti ). Itselläni ei ole kokemusta viiden toiston sarjoista, joten en kommeintoi sen toimintaa.

-EDIT- Ehdottaisin, että teet itse ohjelmasi, jonka jälkeen postaat sen tänne kommentoitavaksi. Mielestäni se olisi aika hyvä idea.

The Reaper
Viestit: 40
Liittynyt: To Loka 13, 2005 9:06 pm

ViestiKirjoittaja The Reaper » La Loka 15, 2005 12:34 pm

Ville Vähäpassi kirjoitti:-EDIT- Ehdottaisin, että teet itse ohjelmasi, jonka jälkeen postaat sen tänne kommentoitavaksi. Mielestäni se olisi aika hyvä idea.


Joo se vois olla... saisko sit jotain perustietoa, että mitkä toistot kasvattaa lihasta, ja mitkä voimaa? siis jotain ihan suuntaa antavaa?

Avatar
Ville Vähäpassi
Aktiivi Jäsen
Viestit: 393
Liittynyt: Pe Kesä 18, 2004 9:41 pm
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja Ville Vähäpassi » La Loka 15, 2005 1:09 pm



Palaa sivulle “Voimaharjoittelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa