Mikä korvaisi maven ja kyykyn (selkävaiva) ?

Keskustelua voimaharjoittelusta.

Valvojat: Tatu Karhu, Pekka Raiha, Ylläpito

jpmlae
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Syys 20, 2010 5:13 pm

Mikä korvaisi maven ja kyykyn (selkävaiva) ?

ViestiKirjoittaja jpmlae » Su Loka 17, 2010 4:50 pm

Olen tuttavan asialla, ja hänen voimaharjoittelumotivaatio alkoi laskea, kun selkänsä loukkasi. Onko näille kuningasliikkeille mitään melkein yhtä pätevää, mutta samalla selkäystävällisempää liikettä olemassa? Vapailla painoilla kävisikö esim Good Morning pinnoilta? Vai ihan junnata ilman kuormia mavea ja kyykkyä? Olisiko jossain "loukkaantujan periodiesimerkkejä"?

Avatar
Teemu Sinisalo
Aktiivi Jäsen
Viestit: 1257
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 10:27 pm
Paikkakunta: Hellsinki
Viesti:

ViestiKirjoittaja Teemu Sinisalo » Ma Loka 18, 2010 11:34 am

Kannattaisi varmaan hoitaa se selkä kuntoon...?

j. henriksson
Aktiivi Jäsen
Viestit: 252
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 1:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja j. henriksson » Ma Loka 18, 2010 1:59 pm

Ennen kuin alkaa mitään ehdottamaan niin olisi hyvä tietää miten selkä on hajonnut.

Vaikea heti kuvitella miten Hyvää Huomenta liikettä voisi tehdä "kunnon painoilla", jos kyykätä tai vetää ei pysty.

Omien selkäongelmien aikana, joku lievä välilevynpullistuma, treenasin jalkoja tämän ohjelman mukaan.

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/limping_into_october_part_i_twelve_weeks_of_pain

Etukäteisväsyttämällä kyykkypainot sain omat kyykkypainot selkää rasittamattomiin painoihin ja ohjelman liikkeillä sai huomioitua semmosia lihaksia, jotka eivät normaalisti saa tarpeeksi huomiota.

Samaan aikaan treenasin ensin syvät vatsat kuntoon ihan yksinkertaisilla puristusharjotuksilla. Sitten keskivartalojumppaa vähän monipuolisemmin, mutta mun mielestä kannattaa konsultoida hyvää lääkäriä siitä onko soveliasta treenata heti aluksi keskivartaloa ja etenkin selkää pitkäliikerataisilla liikkeillä kuten selän ojennukset. Jos selässä on jo joku pois paikoiltaan niin eihän se tarvi lisää liikkuvuutta. Vähän lisää aineenvaihduntaa ja tukea mielummin. Kun kivut on poissa niin Reversehyperiä ja jullea peliin ja reilusti lihasta selkään.

Toi on mun mielipide. Kysy joltain joka tietää. :)
"Critics are like eunuchs in a harem: they know how it's done, they've seen it done every day, but they're unable to do it themselves." Brendan Behan

jpmlae
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Syys 20, 2010 5:13 pm

ViestiKirjoittaja jpmlae » Ma Loka 18, 2010 2:00 pm

Eli pitkä tauko salilta ja ettei minkäänlaista treenia tohdita vetää?

Kenen puoleen kääntyä? Fysioterapia on kallista, ja panee masentamaan, kun ei salillakaan voi enää sitten käydä. Aika ja sauvakävely parantaa, vai mitä vittua? Eikö kellään täällä forumilla ole ollut selkävaivoja, mutta on kyennyt sen hoitamaan ja jatkamaan tätä oleellista harrastusta? Kellään kokemusta ja hyvää neuvoa?
Fähigkeit Macht Frei

j. henriksson
Aktiivi Jäsen
Viestit: 252
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 1:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja j. henriksson » Ma Loka 18, 2010 2:04 pm

Tässä vielä toinen osa ohjelmasta, jossa on myös hyviä yhden jalan liikkeitä:

http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/limping_into_october_part_ii_twelve_weeks_of_pain

Noi selänojennukset yhdellä jalalla voi olla aika raakoja selkäongelmaiselle... Muita voi kai kivun rajoissa koittaa. Multa ne onnistui, mutta selkävaivoja on niin erilaisia.
"Critics are like eunuchs in a harem: they know how it's done, they've seen it done every day, but they're unable to do it themselves." Brendan Behan

Rami-64
Vanha miäs Turust!
Viestit: 4134
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 10:36 pm
Paikkakunta: Turku

ViestiKirjoittaja Rami-64 » Ma Loka 18, 2010 10:03 pm

Ensin tarttis tosiaan selvittää mikä selässä on vikana ja sitten vasta voi miettiä mitä treeniä se kestää. Useimpiin selkävammoihin annetaan ohjeeksi vatsan treenaaminen. Good morning on varmasti pahimpia liikkeitä selkävaivaiselle.

Kestääkö selkä erilaisia jalkaprässejä?
Entä vajaita vetoja - esim. polven yläpuolelta?

Avatar
Eero
Aktiivi Jäsen
Viestit: 6234
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 7:46 am

ViestiKirjoittaja Eero » Ti Loka 19, 2010 9:17 pm

Tälläiset erilaiset nettipalstat ei ole oikea paikka hakea apua tuollaisiin vaivoihin. On hiukan erilainen ongelma kuin "miten lisää kiloja Vetoon"

Erilaisten ammattilaisten pakeille ja äkkiä. Kun puhutaan terveydestä jota jokainen tietenkin vaalii niin sanoja esim "raha" tai "kallis" ei kukaan edes ajattele vakavasti.

Nyt pitää ottaa selvää mikä oikeasti vaivaa :arrow: ammattilaisen tekemä kuntoutus jakso jota noudatetaan vähintään sata prosenttisesti :arrow: joku oikeasti pätevä ihminen tekee treeni ohjelman ja katsoo tekniikat kuntoon.

Patrik
Patte-setä
Viestit: 2087
Liittynyt: Pe Kesä 27, 2003 12:24 pm
Paikkakunta: Pori

ViestiKirjoittaja Patrik » Ti Loka 19, 2010 9:26 pm

Tottakai selkävaivoja on ollut :lol: Vaikkei pystyisi tekemään maastavetoa niin usein reverse hypers voi korvata ko. liikkeen kun lisäksi tekee vatsoja kovaa ja harjoittaa näppivoimaa grippereillä tai erilaisilla pidoilla.
Leveän voimanostokyykyn sijaan voisi kokeilla läpivetoa (siinä n 10-15 toistoa)se ei selkää rasita mutta pakarat ja takareidet saa kyytiä.Ja sitten jos on takareisi/pakarakone (ns GHR laite)niin sitä tottakai.Takareisiliikkeet myös lisäksi istuen tai maaten ei käy selkään.

Noilla liikkeillä saa voimatasot pidettyä ainakin sen verran ettei 2 kuukauden tauko ko. liikkeistä haittaa mitään.Reverse hyperiä 1 kerta sikakovaa viikossa ja toinen kevyt.Läpivetoa ja takareisiä 1-2 kertaa viikossa siten että kokee palautuvansa.

Ja kaikki noi tietty jos ei tehdessä ole kipuja.
Hullu saa olla muttei tyhmä

jpmlae
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Syys 20, 2010 5:13 pm

ViestiKirjoittaja jpmlae » Ke Loka 20, 2010 12:04 pm

Kysymys " korvaavaa liikettä.. " meinasin sitä, että kun saa kaveri ittensä kuntoon, niin tohtii jotain tähän vammasta kärsineelle liikkeitä/treenejä suositella, että se aloitus menisi jotenkin "oppien mukaan".

"Erilaisten ammattilaisten pakeille ja äkkiä."
Tota hainkin, eli täytyy vihjassa, jos kaveri vielä löyttäis Joensuusta osaavaa hlöä.

Ohan se varmaa, että jos ammattiauttajan puoleen kääntyy, niin pakko tässä köyhänä ihmisenä on kattoa valitaanko ökykallista hoitoa, vai kokeilla sänkyä se vuosi kaksi.

panikka
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Syys 04, 2009 1:38 pm

ViestiKirjoittaja panikka » To Loka 21, 2010 3:27 pm

Kyllähän nyt kunnon kuontoutus aina makaamisen voittaa ja käsittääkseni joensuusta pitäisi ammattitaitoista apua löytyä

J.Vepsäläinen
Viestit: 77
Liittynyt: Su Maalis 29, 2009 10:04 am

ViestiKirjoittaja J.Vepsäläinen » Ke Marras 03, 2010 12:42 pm

Nuorena koltiaisena kärsin pahoista kivuista alaselässä, vedon jälkeisenä 3päivänä ei kenkiä saanu itse jalkaan. neljäs nikama oli painunu sisään, se pistettiin paikalleen ja sitten tuli kova saarna venyttelyn merkityksestä. ortopedi sanoi suoraan että et ole venytellyt ja tässä on tulos. sen jälkeen venyttelin joka päivä n3kk ajan jalkoja sekä selkää, parani liikkuvuus ja kivut hävisi. nyt en venyttele enää joka päivä mutta kuitenin säännöllisesti alakropan 2krt viikossa ja yläkroppa sitten muina päivinä. toi on toiminu mulla mutta välillähän se selkä kipeytyy kaikilla, sille ei voi vaan mitään. nyt ei kuitenkaan ole tarttenu treenejä jättää väliin kipeän selän vuoksi.
Pitkätukkaruipelo


Palaa sivulle “Voimaharjoittelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa