Miten parantaa penkkiä?

Keskustelua voimaharjoittelusta.

Valvojat: Tatu Karhu, Pekka Raiha, Ylläpito

Nipa

Miten parantaa penkkiä?

ViestiKirjoittaja Nipa » Ma Joulu 30, 2002 7:27 pm

No niin taitaa olla aika tyhmä kysymys mutta kun ei tuo penkki tulos millään nouse ja se on junnannu paikallaan jo iät ajat. Katsoin nuita toisia aiheita ja huomasin ettei kuitenkaan tämä WSB ole se kaikkein eniten penkkiä parantava ja tulokset ei ollu mitenkään hirveesti penkin osalta nousseet. Nyt kaipaisinkin jotain varmoja apuja millä penkin maximia sais parannettua, oisko ihan perustreeni hyvä vai kannattaisko tätä WSB:tä kokeilla sitä varten?
Kertokaa jotain. :cry:

Avatar
Olli-Pekka Tervo
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 2534
Liittynyt: Pe Loka 11, 2002 10:00 am
Paikkakunta: Pattijoki

ViestiKirjoittaja Olli-Pekka Tervo » Ti Joulu 31, 2002 1:56 am

Kyllähän wsb on hyvä penkin nostamiseen. Vai eikö tuommonen 5-10 kiloa 10 viikossa ole paljon, jos on jo vuosien treenitausta? Wsb toimii yksilöllisesti ja on mahdoton ennustaa kelle minkäkin verran, mutta jos asiantunteva kaveri suunnittelee yksilöllisen ohjelman, niin varmasti yksi tehokkaimmista treenimetodeista, mitä on olemassa.

Lähdetään nyt siitä, että kerrot hiukan tarkemmat taustatiedot, kuten pituus, paino, ikä ja treenitausta. Lisäksi voisit hiukan kertoa kokeilemistasi ohjelmista ja tuloksesi penkissä!?

Nipa

ViestiKirjoittaja Nipa » Ti Joulu 31, 2002 11:48 am

No niin!
Joku vajaa 2 vuotta treeniä takana ja kesät oon kuitenki pitäny väliä.
Penkkitulos nykyään 105 joka on junnannut kesästä asti. aluksi nostelin mitä sattuuu ja tulokset tuntu parantuvan, sitte kokeilin jonkun jätkän tekemäää ohjelmaa ja tulosta en saanu aikaan. SE oli semmonen misä painoa lisätään voka viikko. Nyt alotin täsä 5 viikkoa sitte massaa! voimaa!kirjasta otettua penkkiohjelmaa, mutta tuntuu vain jotenkin omituiselta ja ei ehkä oo mua varten. Protskudirinkkejä oon kokeillu ottaa aina treenin jälkeen ja harvoin myös iltaisin. Painoo nyt reilu 75kg ja pituutta ehkä noin 180cm. Ikää 17v.
Oisko tuo täällä keskusteluissa kerrottu WSB treeni joka vois peräti tuua tuloksia jopa tuon 5kg 10:ssä viikossa oikein treenattuna?

Avatar
Olli-Pekka Tervo
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 2534
Liittynyt: Pe Loka 11, 2002 10:00 am
Paikkakunta: Pattijoki

ViestiKirjoittaja Olli-Pekka Tervo » Ti Joulu 31, 2002 12:25 pm

Ihan hyvinhän sulla on tuo penkki kuitenki kehittynyt, jos ajatellaan että treeniä on noin vähän taustalla. Pitkäkin kun vielä olet, niin ei tuo massakaan vielä kovin suuriin rautoihin riitä. Millaisella ohjelmalla kehityit tuohon nykyiseen kuntoosi? Sanoit että kesän jälkeen penkki on junnannut paikoillaan, eli voisit kokeilla sillä ohjelmalla millä olet treenannut ennen kesää, paitsi jos silläkin kehitys oli jo loppunut.

Voit tietysti kokeilla tässäkin foorumissa olleita ohjelmia ja kyllä niillä ihan mahdollista on tuo 5-10kg:n penkki parannus 10 viikossa, kuten oikeastaan millä vaan systeemillä. Yleensäkin ohjelmia kannattaa vaihdella 2-3 kk:n välein. Valitse siis sellainen, joka poikkeaa paljon nykyisestä ohjelmastasi. Tässä olisi vielä yksi linkki, jos haluat hiukan nimekkäämmän nostajan ohjelmaa kokeilla:

http://www.voimaharjoittelu.net/catalog2/trainer.php

Nipa

ViestiKirjoittaja Nipa » Ti Joulu 31, 2002 1:29 pm

Kiitti vastauksesta.
Ennen olen tehnyt penkkiä jopa kolmesti viikossa ja pitkillä sarjoilla, jopa 12 toistoa. Sarjoja aivan sikana joskus jopa 7. Sillon en tiennyt vielä mistään mitään, mutta kyllä sillä tulokset nousi. Tein aina esim ma lisäks vielä olkapäät, ke rinta , pe ojentajat. Siis nämä penkin lisäks ja joksus välipäivinä kyykkyä ja selkää+hauis. Ei se mun mielestä sillon vielä tyssännyt kun tuon lopetin, teki mieli vain välillä kokeilla jotain uutta.
Kysyisin kuitenkin vielä kannattaisko tuota ED Coanin penkkitreeniä kokeilla mikä löytyy näiltä sivuilta? :?: Olis ainaki mun makuun, eli yksinkertanen. :)

Avatar
Olli-Pekka Tervo
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 2534
Liittynyt: Pe Loka 11, 2002 10:00 am
Paikkakunta: Pattijoki

ViestiKirjoittaja Olli-Pekka Tervo » Ti Joulu 31, 2002 4:28 pm

Joo se on varmasti ihan hyvä systeemi. Laitoin juuri tänään siitä uuden version (tavoitteet harmaalla pohjalla), jota olis itelläki tarkotus kokeilla. Itseä kiehtoo westsidessa juuri se muunneltavuus ja "säännöttömyys", jotka ovat päinvastaisia kuin perinteisissä voimanosto-ohjelmissa, mutta aattelin tosiaan, että vois vaihteeksi vetää tuollaisen perinteisen (ei kyllä ihan perinteinen) nostatuksen, tyyliin Ed Coan.

Tuo ohjelmahan ei ole kopio muuten, kuin prosenttien ja penkin apuliikkeiden osalta. Muuten kaikki treenijaotukset ja apuliikkeet oon itse sommitellut ja hartioilta oon punnerrusliikkeet poistanu. Coanin alkuperäisessä ohjelmassahan on kolme punnerrustreeniä:

Keskiviikko - ohjelman mukainen kova penkki

Torstai - Niskantakaa punnerrus ja olkapäiden apuliikkeet

Lauantai - Kevyt penkki, ojentajia

Tästä linkistä löytyy alkuperäinen http://www.geocities.com/kory_wnuk/files/coan01.html

Ja tästä oma muunnelma http://galileo.spaceports.com/~wsdome/f ... edcoan.xls

Nipa

ViestiKirjoittaja Nipa » Ti Joulu 31, 2002 6:03 pm

Paljoko kannattaa se tavote seitte ottaa ylöspäin onko tuo 5kg ihan maximi vai voisko sillä saada enemmänkin?

Avatar
Olli-Pekka Tervo
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 2534
Liittynyt: Pe Loka 11, 2002 10:00 am
Paikkakunta: Pattijoki

ViestiKirjoittaja Olli-Pekka Tervo » Ti Joulu 31, 2002 10:23 pm

Voit varmaan laittaa 10-15 kiloakin. Pitäs olla aika realistinen varsinkin jos huolehdit syömisistä ja saat massaa samalla. Ravinto ja lepo ne loppujen lopuksi ovat tärkeimpiä, kun treenataan kovaa. Ohjelma tulee vasta sitten.

Nipa

ViestiKirjoittaja Nipa » La Tammi 04, 2003 12:05 am

NYt oli sitte ekapäivä Coanin penkkitreenillä, mutta jäi vaivaamaan kun ensin juuri ja juuri sain kiskottua penkin ja kapean, ni sitte vinopenkkiä tehdessä en saanu tehtyä sarjoja loppuun vaikka painoa oli 5 kiloa vähempi mitä oli annettu. Onko mulla sitte niin huonot rintalihakset vai mikä mahtoi olla vikana? Olin kyllä tehnyt treeniä ennen kokopäivän raskasta työtä, kaikenlasita kantamista ja muuta. Tuntu jo ennen reeniä että voimat ois ollu loppu, mutta päätimpä kokeilla kuiteski ko on vasta eka päivä tällä ohjelmalla. Pitäiskö tän treenin tuntua ekapäivänä jo kovalta vai ensin vähä helpommalta. Otin tavotteeks 10kg lisää maximiin, pitäiskö ottaa vähemmän? :(

Avatar
Olli-Pekka Tervo
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 2534
Liittynyt: Pe Loka 11, 2002 10:00 am
Paikkakunta: Pattijoki

ViestiKirjoittaja Olli-Pekka Tervo » La Tammi 04, 2003 1:16 am

Joo, katsoin itse tuota 10 kilon korotusta omalle kohdalle ja luulisin selviytyväni ainakin parista ekasta viikosta. Voihan se olla, että nuo kympit äkikseltään ottaa niin voimille, ettei enää vinopenkkiin riitä paukkuja. Älä kuitenkaan vähennä tavoitetta, vaan ota se vinopenkki hiukan iisimmin. Muistithan ettei kapeaan penkkiin ja vinopenkkiin tehdä erikseen ollenkaan lämmittelysarjoja?

Nipa

ViestiKirjoittaja Nipa » La Tammi 04, 2003 3:10 pm

Joo en lämmitelly ko aluks normaaliin.
Muuten kuinka jyrkkä kulma kannattaa tohon vinopenaan ottaa, vois vaikka seki vaikuttaa?
:idea: Luulisin kuitenki ko oli koko päivä niin voimaton olo että johtu vain huonosta päivästä.

Avatar
Olli-Pekka Tervo
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 2534
Liittynyt: Pe Loka 11, 2002 10:00 am
Paikkakunta: Pattijoki

ViestiKirjoittaja Olli-Pekka Tervo » La Tammi 04, 2003 7:50 pm

Ed Coan käyttää ilmeisesti 45 asteen penkkiä, joten se kait sitten. Joskus olen vain lukenut, että vinopenkki menee jo hartioille tuolla kulmalla ja suositeltiin muistaakseni n.33-40 asteen kulmaa. Meidän salin vinopenkissä kulma on ehkä 40-45 astetta.

Tuli vain mieleen, että jos teit vinopenkin ja kapean penkin smithissä, niin sekin voi syödä voimia. Ainaki meidän salilla smith-tangolle voi laskea 25-30 kiloa, koska se liikkuu hiukan tahmeasti. Itse teen aina kaikki vapailla painoilla, kun olkapäät ei oikein tykkää tuosta smithistä.

Nipa

ViestiKirjoittaja Nipa » La Tammi 04, 2003 10:38 pm

No niin nyt se vika löyty.
Nostin tota vinoa pelkillä harteilla. Kulmaa oli ainaki 60 astetta koska en ole koskaan kuullut paljonko se pitää olla.
Mulla ei ainakaan vielä tuo ohjelman mukainen 6 sarjaa tuntunu seuraavana päivänä enää lihaksissa ollenkaan, pitäiskö tuntua? Tein kyllä vähä ojentajiaki mutta oli niin vähästä ko tuli kiire pois.
Sori jos kyselen typeriä? :lol:

Avatar
Olli-Pekka Tervo
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 2534
Liittynyt: Pe Loka 11, 2002 10:00 am
Paikkakunta: Pattijoki

ViestiKirjoittaja Olli-Pekka Tervo » Su Tammi 05, 2003 3:55 pm

Eipä niitten lihasten välttämättä tarvi kipeiksi tullakkaan. Tuohan vain osoittaa sen, että olet hyvässä kunnossa ja ettei ohjelman ainakaan pitäisi olla liian rankka.

Maksimivoiman treenaaminenhan ei yleensäkään aiheuta samanlaisia lihaskipuja, mitä kehonrakennustyyppinen...ainakaan minulla. Tosin itselläni tulee kyllä lihaskipuja kovilla 5-10 toiston sarjoilla, mutta ei niinkään seuraavana päivänä vaan sitä seuraavana.

Avatar
Olli-Pekka Tervo
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 2534
Liittynyt: Pe Loka 11, 2002 10:00 am
Paikkakunta: Pattijoki

ViestiKirjoittaja Olli-Pekka Tervo » Ti Tammi 07, 2003 12:36 am

admin kirjoitti:Joo, katsoin itse tuota 10 kilon korotusta omalle kohdalle ja luulisin selviytyväni ainakin parista ekasta viikosta. Voihan se olla, että nuo kympit äkikseltään ottaa niin voimille, ettei enää vinopenkkiin riitä paukkuja.


Joudunpa siis syömään sanani ja toteamaan, että "otti kympit äkikseltään niin voimille" :?

:fadein:

Nipa

ViestiKirjoittaja Nipa » Ti Tammi 07, 2003 8:50 pm

Tänään oli toinen viikko menossa ja normaalipenkin osalta treeni loistavasti läpi, kapea ei ehkä niin hyvin mutta kohtalaisesti, vinossa jäi 4kg rautaa tangosta pois mutta toistot loppuun asti. :D
Ensiikko onki sitte jo täys arvoitus. :?:

Nipa

ViestiKirjoittaja Nipa » Ma Tammi 13, 2003 9:24 pm

Hehee! :lol:
3:nen viikon reeni heti kuin tyhjää läpi. Normaali -ja kapeapenkki oli kuin ilmaa. 8) Vinossa jäi 3kg pois mutta nostin 2 toistoa enemmän kun ei tullu laitettua lisää rautaa ekakokeilun jälkeen. Mites adminilla on menny?
Eikö tänne sivuille kukaan muu kirjottele mitään? :?

Avatar
Olli-Pekka Tervo
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 2534
Liittynyt: Pe Loka 11, 2002 10:00 am
Paikkakunta: Pattijoki

ViestiKirjoittaja Olli-Pekka Tervo » Ti Tammi 14, 2003 12:47 pm

Joo hiljaseksi on taas menny...pitäs jaksaa mainostaa ahkerasti. Pakkotoistossa olis ihan hyvä mainostaa, ku siellä on paljo porukkaa, mutta enpä minä tänne mitään tungosta tarttekkaan, ku siinä lisääntyy samalla "aiheettomien" postausten määrä. Foorumissa kävijöitä on kuitenki jokunen sata kuukaudessa . Viimeinen viikko ollut kyllä tosi vaisu.

Adminin treenit on nyt menny hiukan persiilleen, ku oon ollu lentsussa ja kuumeillukki silloin tällöin. Eilen kävin treenin vetaseen ja vaikka tuntu aluksi tosi veltolle, niin meni ihan kohtuullisesti. Lisään sen kohta tuonne treenipäiväkirjaan.
Viimeksi muokannut Olli-Pekka Tervo, To Helmi 20, 2003 11:12 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Nipa

ViestiKirjoittaja Nipa » Pe Tammi 17, 2003 9:11 pm

Tuli pieni positiivinen yllätys tähän väliin ko innostuin nostaan penkkiä ja päättelin kokeilla enkkaa ni 112,5kg pukkasin komeesti ylös. :D Ens viikolla alkais vasta 4 vko:n treenit ja nyt nousee jo nuin paljo. Tavoite oli 115kg, voi olla että ehkä vähä turhan vähä enää kirittävää kun on vain enää 2,5kg. Kantsisko sitä lisätä hieman vai vejänkö vaan meneen eteenpäin ja jos nousee se 115kg vähä nopeemmin ko ootin ni lisätä sitte vain tavotetta ja sitämukaa rautaa?

Avatar
Olli-Pekka Tervo
YLLÄPITO
YLLÄPITO
Viestit: 2534
Liittynyt: Pe Loka 11, 2002 10:00 am
Paikkakunta: Pattijoki

ViestiKirjoittaja Olli-Pekka Tervo » La Tammi 18, 2003 10:59 am

Älä kokeile maksimia kesken nostatuksen...se on varmin konsti pilata nostatus ja vetää paikat jumiin. Kokemusta löytyy. Maksimin parantaminen ei välttämättä vaadi maksimaalisia painoja, joten voi se sun penkkis nousta vaikka 120 kiloon nykyiselläänkin. Esimerkiksi venäläisten voimanostajien ohjelmassa ei juurikaan nosteta yli 85% kuormilla. Jos ohjelma vaikuttaa liian kevyeltä, niin lisää tavoitetta 5 kiloa ja jatka loppuun.


Palaa sivulle “Voimaharjoittelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 36 vierailijaa