Hyppääjän polvi = patellajänteen tulehdus

Keskustelua voimaharjoittelusta.

Valvojat: Tatu Karhu, Pekka Raiha, Ylläpito

M.T.
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Helmi 22, 2010 2:57 pm
Paikkakunta: Turku

Hyppääjän polvi = patellajänteen tulehdus

ViestiKirjoittaja M.T. » To Marras 11, 2010 10:28 am

Hyppääjän polvi = patellajänteen tulehdus

Tuollainen ollut nyt vaivana toisessa polvessa jonkin aikaa, eikä tunnu olevan ainakaan parempaan suuntaan menossa. Eli juuri lumpion alapuolella kipua varsinkin treenin jälkeen. Liiasta rasituksesta johtuu, ei siis mikään äkillinen vamma. Sinänsä on kyllä tiedossa, että mitä pitäisi tehdä eli lepoa, kylmää, buranaa, reiden lihasten venyttelyä ja hierontaa / putkirullausta.

Treeniä onkin tullut kevenneltyä jonkin verran ja pahimmat liikkeet, kuten prässi ja etukyykky ovat toistaiseksi hyllytetty. Vedot ja julle eivät aiheuta kipua ja kyykkykin vain vähän (kunhan sääri pysyy mahdollisimman pystysuorassa).

Nyt olis hakusessa, että onko täällä muilla kokemuksia samanlaisesta vaivasta ja mitä asialle teitte ja minkälaisilla tuloksilla. Minulla syksy/alkutalvi ovat aina olleet parasta kehittymisaikaa (kuten tänäkin vuonna) eikä millään viitsisi nyt kyykkyjä lopettaa, kun kerrankin kulkee kunnolla.

Ja se mihin toivoisin näkemyksiä, että olisiko box-kyykky "vapaaseen" kyykkyyn verrattuna parempi vai huonompi vaihtoehto? ...mitä sanoo muut polvivaivaiset.

Jos jotain vinkkejä löytyy, niin otetaan vastaan.

ps. Johan tässä saikin yli vuoden ilman nivelvaivoja reenata ja polvet on ainoa nivel, missä ei aikaisemmin ole ongelmia ollut.

Avatar
SNyman
Laihaläski
Viestit: 190
Liittynyt: To Maalis 18, 2004 11:12 am

ViestiKirjoittaja SNyman » To Marras 11, 2010 8:07 pm

itselläkin vaivasi aikoinaan aika paljon ja on tuo toinen polvi aina enemmän tai vähemmän tulehtunut.
Johtuu selkeästi siitä, että jalan pakara toimii huonosti. Etu- ja takareidet tulehtuneen jalan polvessa ottavat enemmän kuormaa vastaan ja ovat jäykät. Uskon että omaa vaivaa on helpottanut lantion vahvistuminen.
Näin lantio ottaa kuormasta suuremman osan ja polviniveleen tulee vähemmän vääntöä... Polvilämmittimetkin auttaa.

Avatar
Eero
Aktiivi Jäsen
Viestit: 6208
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2004 7:46 am

ViestiKirjoittaja Eero » To Marras 11, 2010 9:59 pm

Mulla ei ole tohon patellajänne ongelmaan mitään parannusta Markku mutta porukka käärii pari kierrosta esim idealsidettä siihen polvi lumpion alle, samallalailla kuin polvisidettä. Painaa sen verran että pystyy kivuitta vetämään ja ehkä kyykkäämään...

Omien polvien kuntoutusta on tässä suunniteltu viisaampien avulla...

Boksi ei rasita polvia niin paljon kuin normikyykky mutta juuri tästä syystä on myös huono, ainakin minun tapauksessa. Koska polvia ja polven seutua pitää nyt vahvistaa paljon.
Normi kyykky venyttää kaikkia paikkoja enemmän mikä on tietyssä vaiheessa huono juttu mutta venytystä tarvitaan mutta ei saisi tulla liikaa.
Boksilta kun ponnistetaan täysillä juuri tämä hetki on raaka polville ja ehkä aluksi liikaa...

Tässä mun pari ajatusta, vaikkei oikein asiaan liittynytkään.

Avatar
Kulonen
Aktiivi Jäsen
Viestit: 252
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 7:57 am

ViestiKirjoittaja Kulonen » Pe Marras 12, 2010 8:22 am

SNyman kirjoitti:itselläkin vaivasi aikoinaan aika paljon ja on tuo toinen polvi aina enemmän tai vähemmän tulehtunut.
Johtuu selkeästi siitä, että jalan pakara toimii huonosti. Etu- ja takareidet tulehtuneen jalan polvessa ottavat enemmän kuormaa vastaan ja ovat jäykät. Uskon että omaa vaivaa on helpottanut lantion vahvistuminen.
Näin lantio ottaa kuormasta suuremman osan ja polviniveleen tulee vähemmän vääntöä... Polvilämmittimetkin auttaa.


Mulla sama homma, pakara kun oli umpijumissa niin kuorma meni polvelle ja kipeytyi.

j. henriksson
Aktiivi Jäsen
Viestit: 252
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 1:00 pm
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja j. henriksson » Pe Marras 12, 2010 1:34 pm

Mulla taas ITB:t kiristyy eli noi reiden ulkosyrjät. Vähän aina vaihtelee, että ilmeneekö noiden kireys polvi- vai lonkkakipuna. Sama homma siinä suhteessa, että silloin kun noi kipuilee, kyykyt on out, mutta vetoa ja jullea voi tehdä. En ole huomannut eroa tavallisten kyykkyjen ja boxkyykkyjen välillä - molemmat sattuu. Tavallinen kyykky sattuu, koska työ menee enemmän etureisille ja boxkyykyssä taas tykkään tehdä leveämmällä jalka-asennolla ja toi avaaminen taas kuormittaa reiden ulkosyrjiä.

Oon jäljittänyt tota vähän ja omalla kohdalla saattas johtua lihasepätasapainosta - heikot takareidet. Jotain hermotusongelmia takareisissä, kun mikään muu paitsi GHR ja suorat takareisiliikkeet ei käy mulla takareisiin. (Box)kyykyt, maastavedot ja Jullet kaikki menee arssille ja selänojentajille, mutta takareiskat ei tunnu rasittuvan. Pari takareisitreeniä tein kokeellisesti ja auttoi aika huomattavasti kipuihin. Pitää siis treenata takareidet kuntoon. Tietysti myös rullaan reisiä säännöllisesti ja olen alkanut panostamaan venyttelyyn.
"Critics are like eunuchs in a harem: they know how it's done, they've seen it done every day, but they're unable to do it themselves." Brendan Behan

Jallis
Aktiivi Jäsen
Viestit: 567
Liittynyt: Pe Joulu 29, 2006 12:41 am
Paikkakunta: Rauma

ViestiKirjoittaja Jallis » Su Marras 14, 2010 9:55 am

Olen kärsinyt pitkään kys. vaivasta. Selkein apu on (valitettavasti) ollut ihan kylmästi se, että ei tee sellaista mikä sattuu. Ei yhtään, vaikka kuinka mieli tekisi. Periaatteessa ihan selkeä homma, ei kukaan varmaan myöskään toistuvasti töki itseään sormella silmään. Sitä ei vaan aina oikein malta esim. olla kyykkäämättä, eikä tahdo uskoa, vaikka vartin autolla ajaminenkin vaatii jo jääpussia polveen :) .
Elämä kuin kanalan orsi-lyhyt ja paskainen

Paavo Paaso
Aktiivi Jäsen
Viestit: 387
Liittynyt: La Tammi 24, 2009 12:13 am

ViestiKirjoittaja Paavo Paaso » To Touko 19, 2011 10:43 pm

Joo, lopetat KAIKKI liikkeet mitkä aiheuttaa kipua polveen. Ei siinä muu auta. Ettei vaan käy niinku meikäläiselle. Eli jänne sano riks raks ja poks. Ja nyt onkin pitkä kuntoutus edessä.. malttia vaan!


Palaa sivulle “Voimaharjoittelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa